Mluvil tu někdo o motorech?
Přesné hodnoty neznám, ale uvedu příklad na nějaké prastaré verzi motoru JT9D z 747. Při nulové rychlosti, nulové nadmořské výšce a teplotě vzduchu 15°C je tah 193kN, průtok vzduchu motorem 678kg/s -> střední výtoková rychlost zhruba 285m/s. Obtokový poměr 5.0, tedy 113kg/s jde jádrem, 565kg/s vnějším proudem. Pokud by z jádra vystupovaly tryskou spaliny rychlostí 450m/s, pak výpočtem zjistíme, že rychlost vnějšího proudu na výstupu je 250m/s. Jádro tak generuje zhruba 1/4 tahu, zbytek vnější proud. Těch 450m/s pro jádro je velmi hrubý odhad, při té vysoké teplotě spalin je to ještě stále podzvuková rychlost.
Ohledně teplot a tlaků, tak těsně před výstupními tryskami obou proudů (kde se tlak mění na rychlost a teplota je zhruba zachována) je pro vnější proud teplota kolem 55°C, tlak 1.5atm, pro vnitřní proud je tlak před tryskou zhruba 1.4atm a teplota 450°C.
Jak se ty hodnoty chovají ve velké výšce a při vysoké rychlosti přesně nevím. Vzduch bude z vnějšího proudu vystupovat vyšší rychlostí, než je rychlost letu, ne však o tolik - díky malému rychlostnímu rozdílu bude podíl vnějšího proudu na tahu o dost menší, možná už to bude méně, než polovina celkového tahu, zbytek (možná většinu) pak generuje jádro motoru.
|
|