| | MM, OT: Včerejší nouzové přistání Tu-154M na zavřené letiště "Ižma" - ad raschodnyj bak 8. 9. 2010 / 11:28 | |
| | Ad raschodnyj bak - jen tak pro zajimavost:
- presne to urcite v tucku popise SONP nebo nekdo z tupolev teamu, ale na migu to bylo tak, ze bylo nekolik nadrzi, ktere se v urcitem poradi vyprazdnovaly a precerpavalo se mezi nimi palivo prave do raschodneho baku a z nej az slo hlavnim cerpadlem palivo do motoru - tedy preklad v zavorce "spotrebni" je spravny. Prvni sly podvesene baky, potom kridla, potom zadni trupova atd. Kazda nadrz mela svou kontrolku, ktera se po jejim vyprazdneni rozsvitila a podle palivomeru a zustavajiciho zbytku se kontrolovalo, zda vse precerpava jak ma. Napr. "nasos III. baka" (tedy nadrz je prazdna a vypinam jeji cerpadlo) se ma rozsvitit pri zbytku 1600 -1800 litru na palivomeru - pokud palivomer ukazoval jiny udaj, precerpavani nefunguje jak ma a musim pocitat s mensim zbytkem paliva o objem nadrze, ktera se mela precerpat podle poradi a necerpa se z duvodu poruchy cerpadla - vse se zjistovalo prubezne. Na migu jsem tedy musel pocitat s tim, ze mam treba o 600 litru paliva min k pouziti, ale mam ho tam fyzicky, takze na pristani budu o pul tuny tezsi. Pokud se mi rozsvitila kontrolka "raschodnyj bak" bud jsem tutan a nevsiml jsem si poruchy precerpavani a sviti mi i kontrolka "opasnyj ostatok" (nebezpecny zbytek paliva) - jsem bez paliva a pocitam s tim, ze za par sekund si odpalim pod prdeli raketu a let dokoncim na padaku s tim, ze si nenapisu do zapisniku pristani, a nebo nejsem tutan a jen mi vysadila cerpadla, takze striktne dodrzuji kladne nasobky (pri naznaku nuloveho pretizeni nebo nedejboze zaporneho je okamzite vysazeni motoru a nastupuje varianta raketa pod prdeli) a vracim se co nejrychleji domu.
Tak to jen na okraj co je raschodnyj bak.
Jinak tedy soudruzi meli kliku a zmakli to fajn
Peace, brothers! |
| |
|