Pokud ti palivo klesne v daném případě na FINAL RESERVE + ALTERNATE (4+5), ještě to na PAN není. Musíš se rozhodnout, zda půjdeš hned na zálohu, nebo vyhodnotíš, že šance ve Splitu sednout je vysoká, a tehdy vyhlásíš Minimum Fuel Status, což ještě není nouze, ale pouze tím oznámíš, že už nemáš palivo pro let na zálohu. Tíseň se vyhlašuje až tehdy, když žereš FINAL RESERVE.
A jak posoudit, zda na to hodit bobek a jít na diverzi, nebo zda ještě čekat?
Je-li zpoždění kvůli provozu, a tedy lze očekávat, že se to vylepší, případně ti ATC v případě nouze udělá volno, lze uvažovat nad prodloužením holdování a užírat ALTERNATE FUEL. Pokud je to kvůli počasí či zablokované dráze, kdy nevíš, zda budeš moct fyzicky sednout, je lepší to odpískat a divertovat.
Stejně tak si lze dovolit hrdinství kupříkladu v Paříži, kde letíš CDG jež má čtyři dráhy, zálohu máš vzdálenou, třeba Lille, ale to ti pořád nezakazuje použít v případě potřeby ORY nebo LBG, které jsou od CDG coby kamenem dohodil. Tedy ty už můžeš užírat palivo plánované na diverzi do Lille, ale na zmíněná další pařížská letiště ti to vychází s přehledem. V případě letu do nějaké odlehlejší oblasti, kde moc není na výběr, je lepší čerta za ocas moc netahat a jít na záložní letiště včas. Tedy "prostor pro manévr" je v případě paliva poměrně velký, je však třeba použít za aplikace znalosti předpisu Zdravý Lidský Rozum |
|