No přesně.
Před několika lety jsem měl možnost o tomto celkem podrobně hovořit s legendárním panem Zimákem z BMZ service. Nabízí se RTG a u méně členitých součástek ultrazvuk přes gelovou placku - ale to jsou metody, které se provádějí pouze ve výzkumálu (rozuměj: VZLÚ) - a nejsou právě levné. Mimo jiné právě cena za defektoskopii je důvod, proč se C-3 Siebel generálkuje pouze do výstavního a ne letuschopného stavu (i když rozsah a kvalita provedení generálky jsou jinak stejné, jen bez RTG defektoskopie, bez které ho nikdo do luftu nepustí).
Použití fosforeskujících barev (fluorescein...) a prohlídka v šikmém UV světle sklutečně odhalí mikrotrhlinky, které jsou jinak okem nezjistitelné - podobně pomůže jiná barvička, která udělá mikrofilm (jako mastnej flek na hladině) a pomocí změny pravidelnosti Newtonových obrazců může při namáhání členu (ohyb, tah) odhalit změny v pnutí ve zkoumaném dílu - a tak upozornit na skrytou vadu.
To všechno je ale dost speciální a náročné. Nejsnažší je asi ten fluorescein, ten vyžaduje jen zatemnění a lampu s Woodovým světlem. Ale v tom bulletinu se o tom nic nepíše...
I já jsem laik a nedokážu tutíž posoudit, nakolik prohlídka viditelných (!) partií lupou (!) bude pro ty mechaniky dostatečná, aby se podepsali na papír, že tomu blaňasovi to křídlo neupadne... Třeba jo, chtěl bych tomu věřit... |
|