Minimální výška pro aktivaci autopilota je 300m AGL, sklon (pitch) od -20 do 20 stupňů, náklon (roll) od -30 do 30 stupňů.
Autopilot An-24 umí držet barometrickou výšku, aktuální směr, zatáčet určeným náklonem, udržovat směr dle GIK a GPK gyrokompasů, zatočit do směru dle GPK, udržovat podélný sklon.
Pro činnost autopilota (dále AP) je nutné mít zapnuté (nahoru) vyvažování AUTOTRIM. Pokud má AP řídit i klesání, stoupání musí být zapnutý nahoru i vypínač PITCH.
AP se zapíná vypínačem POWER nahoru, po asi 10s se rozsvítí žlutý indikátor READY.
Činnost (vedení letadla) se zapne stiskem tlačítka ENGAGE AP, rozsvítí se zelený indikátor ON. Po stisku tlačítka ENGAGE AP drží letadlo v horizontu a aktuálním podélném sklonu.
Klesání/stoupání, tj nastavení výškovky se zapíná vypínačem PITCH (pokud se z nějakých důvodů nedrží podélný sklon ručně joystikem je vypínač zapnutý) a míra nastavuje pomocí přepínačů DESCEND/CLIMB, delší držení znamená větší sklon, rychlost stoupání a klesání se kontroluje na variometru.
Tlačítko ALTITUDE aktivuje držení aktuální výšky letu (barometrické výšky). Zelený indikátor signalizuje činnost tohoto režimu. Ideální využití pro let v hladině. Tento režim nepřevádní stoupání/klesání do horizontálního letu, pouze udržuje aktuální stav. Proto také maximální stoupání/klesání před stiskem musí být do 1.5 m/s. Tento režim je zrušen použitím DESCEND/PITCH nebo resetem tlačítkem ENGAGE.
Pokud chceme s letadlem pomocí AP zatáčet, máme dvě možnosti:
- velkým otočným knoflíkem TURNS se řídí zatáčení letadla vlevo a vpravo, kliknutím nahoře se vrací do střední polohy.
- variantně můžeme na GPK-52 (letadélko) nastavit kolečkem vlevo dole kurz a přepnout přepínač COURSE na AP do polohy TURNS. Letadlo se natočí do stanoveného kurzu. Po dotočení na cílový kurz vrátíme COURSE do polohy GPK (nebo GIK). Čímž mimochodem si hned můžeme nastavit další kurz do zásoby pro pouhé přeťuknutí.
Jak již zbylo uvedeno, letadlo umí držet směr. Sleduje jej podle nastavení COURSE buď pomocí gyrokompasu GIK (loxodroma) nebo gyrokompasu GPK (ortodroma).
Vypínač HORIZONT aktivuje let bez náklonu, letadlo letí stávajícím směrem rovně.
Indikátory PRESSURE IN YOKE pouze indikují činnosti joysticku při ručním ovládání. Zároveň svítí varování PRESS ELEVATOR.
V případě potřeby (například dosažení 300m AGL při přiblížení) se AP vypne vypínačem POWER.
Prakticky odzkoušeno LKMT - LKPD, žádný problém.
Ještě jednu poznámku. Motám tady kurz a směr. Je to úmyslně. Vy nastavíte počáteční kurz, ale letadlo drží ten směr a to není úplně totéž. Liší se to málo, ale liší. Tedy jak kde. Představte si severní/jižní pól. Směr je pořád stejný, ale chvíli letím na sever - a teď zase na jih 
|
|