Takže jak jsem slíbil, navigace. Bez obrázků, musím za chvíli odjet.
Nejlépe v praxi na "přeskoku" Ostrava - Pardubice s malinkým zjednodušením:
LKMT SID TBV STAR LKPD
Předpokládejme, že dráhy v užívání jsou 04 v Ostravě a 27 v Pardubicích.
Odlet z Ostravy se dělá tak, že se letí v ose 04.
Pak otočí doleva do kurzu 266.
Letí se dokud se nenalétne radiál 311 VOR majáku OTA (117.45)
Dále se tedy letí 311 od OTA.
Letí se tak do chvíle, kdy se letadlo dostane na 259 vůči TBV.
Pokračuje se pak přímo k TBV
Točí doprava a letí 306 od TBV.
Po protnutí lokalizéru se pokračuje ILS Pardubice 109.35
Takže jdeme na to (taky se v tom ještě plácám, ale nějak takhle to bude):
Především je třeba zapnout GIK a GPK před druhým pilotem.
GIK ukazuje na přístroji 1, je to integrované pro VOR, ILS a gyro. Pro nás je třeba teď vědět, že "kapka" na okraji (teď nahoře na 0) ukazuje kurz letadla. Možno porovnat s magnetickým kompasem. Po zapnutí chvíli trvá než se "kapka" usadí, urychlit jde čudlíkem o kus vlevo.
GPK ukazuje na přístroji 2. letadlo uvnitř se točí podle otáčení letadla vůči gyru. Na začátku třeba srovnat "čumák" s aktuálním kurzem, což se děje zapnutím a nastavením přístrojem na pravé straně kabiny nad dýmovnicemi. Prostě zapneš a nastavíš 50 stupňů, případně doštěluješ přes LEFT/RIGHT vlevo. Čumák letadélka musí ukazovat na aktuální magnetický/GIK kurz. Toto pravda není pro náš let nutné ale je to tuším klíčové pro autopilota, takžé lépe se to naučit zrovna.
Dále na panelu NAV2 nastavíme v levé části 117.45 a kurz 311, a v pravé části 109.35 a kurz 270 a zapneme nahoře.
Na panelu RADIO nastavíme obě NDB do COMP1 a frekvence levé 492 (TBV) a pravé na 432 (PK). Můžeme zrovna zapnout a nastavit DME na 109.35 (Pardubice).
Na přístoji 3 bude ručička 1 ukazovat na TBV (cca na západ) a PK bude rotovat - jsme mimo dosah.
Jak pojíždíme, koukáme zda se to toží jak má, hlavně po srovnání na dráhu 04 to musí ukazovat 04.
Vzlítneme, chvilku stoupáme a (v reálu přesně dáno kdy) točíme doleva (bacha na náklon) tak dlouho, dokud kapka (nebo čumák letadla) neukazuje na 266. Srovnáme a letíme kurzem 266. Letíme tak dlouho, až se na 1 svislé ráhno (311 vůči OTA) nezačne sunou na střed, točíme doprava tak, abychom ho měli na středu a letíme tak 311 od radiomajáku OTA. Po očku koukáme na ručičku 1, ta se trochu pohybuje. My letíme 311, maják TBV má být od nás 269, takže čekáme až se přiblíží ručička 1 na přístroji 3 dostane na 360-42 tj 318 a točíme přímo na TBV, měli bychom letět kurzem 269 - tady ten výpočet střílím od boku, když se to to nebude zdát, prostě toč na TBV přímo, maximálně tě seřvou . Po dosažení TBV (ručička se rychle otočí) točíme doprava na kurz 306 (kapka, letadélko). Přepneme na NAV2 přepínač na 2 a přístroj 1 přestane sledovat OTA a začne sledovat pardubický ILS (109.35/270), v tuto chvíli tuším ještě nejsme v dosahu. Za chvíli se dostaneme do dosahu, a pak letíme pořád 306 až svislé ráhno se začne blížit na střed, točíme doleva. Postupně se přidá i vodorovné ráhno - letíme tak, aby ráhna byla pokud možno ve středu, kurz by měl být 270. Sledujeme DME (vpravo v km) a tím víme vzdálenost od letiště. Nevím, jestli NDB PK 432 je standardně v XPL nebo jsem si ho přidal. Pokud tam je, tak ti časem přestane rotovat ručička 2 na přístroji 3 a ukazuje je dálnou (?) Pardubic, tj nějaký kus východně (k nám) v ose dráhy.
Asi to není úplně na jedničku, navíc to píšu z hlavy, ale cca takhle to jde zaletět. |
|