Jestli to chápu dobře, chceš vědět, zda uletíš menší vzdálenost při klesání s vyšší rychlostí, nebo s nižší rychlostí.
Závisí to na dvou věcech. Vertikální rychlosti (V/S) a traťové rychlosti (GS).
- čistá GS ti dá vzdálenost na zemi (IAS zase zhruba vzdálenost ve vzduchu), jakou urazíš za určitou časovou jednotku.
- čistá V/S ti dá dobu, za jakou se dostaneš o nějakou hladinu níž/výš.
Teď to je třeba zkloubit a výjde ti jednoduchá věc, jak se zachovat, když potřebuješ to, či ono
Pokud snížíš GS, resp. IAS a zachováš si stejný úhel klesání, klesne ti i V/S, protože prostě poletíš po stejném vertikálním profilu, jen pomaleji. Pokud však snížíš GS (resp. IAS) a zachováš V/S, dostaneš se dolů za úplně stejnou dobu, jako v předchozím případě, jen dopřednou vzdálenost uletíš o to menší, o co snížíš GS.
V tomhle je hrozně důležitý poměr GS a V/S, protože můžeš letět třeba 300kt GS a klesat 3000ft/min, ale urazíš naprosto stejnou vzdálenost, jako při třeba 200kt GS a 2000ft/min (to teď jen tak střílím, aby byl příklad, nedělal jsem přepočty). Letíš jednoduše pod stejným úhlem k zemi, protože jsi zachoval poměr GS:V/S. Jediné čeho docílíš je, že se dolů dostaneš rychleji, ale vzdálenost neušetříš.
V praxi se to dá udělat asi takhle:
Snížíš třeba rychlost z např. 330KIAS na 210KIAS a na to, abys zklesal tam, kam potřebuješ (obvykle znáš vzdálenost, na jaké potřebuješ zklesat) se ti potřebná V/S sníží třeba z 3500ft/min (pro 330KIAS) na např. 2000ft/min, přičemž budeš klesat déle, ale uletíš třeba výrazně menší vzdálenost, protože budeš klesat pod větším úhlem (změníš poměr GS:V/S)
A k otázce:
A) Viz výše... za předpokladu, že oba budou klesat stejnou V/S, tak jednoznačně ten, který poletí pomaleji (s menší GS nebo IAS za předpokladu, že oba letí v identických podmínkách)
B) Situace zůstane naprosto stejná (tedy ten, který poletí pomaleji, uletí menší vzdálenost), ale zároveň oba uletí menší vzdálenost, než by tomu bylo při těch IAS ve větší výšce, protože čím níž budou, tím menší rozdíl bude mezi jejich IAS a jejich GS (oběma se zvětší úhel klesání, ale ten pomalejší bude pořád "kratší"). |
|