| | | B777 vs. Tu134 6. 12. 2009 / 12:32 | |
| | Doba v ktorej zijeme je stale rychlejsia a hekticka, tak aspon v tej praci potrebuje clovek trochu "odpocinku"
Objavil som velmi zaujimave video ktore snad ani nepotrebuje dalsi komentar :
http://www.youtube.com/watch?v=WuXwUjr4x34 |
| |
|
| | | B777 vs. Tu134 6. 12. 2009 / 12:39 | |
| | Moc pekne. V tom Tucku je to jak na nadrazi |
| |
|
| | | | B777 vs. Tu134 6. 12. 2009 / 13:22 | |
| | Spíš jak v tržnici, každej si tam mele něco svýho Klid na práci asi jako v open space kanclech |
| |
|
| | | B777 vs. Tu134 6. 12. 2009 / 15:57 | |
| | Video pekne, len zasa podla mna porovnavat 134 a 777 je asi ako porovnavat Trabanta s najnovsim Mercedesom. Za tych 30 rokov co je rozdiel medzi tymito dvoma lietadlami presiel technicky pokrok niekam inam, a aj samotna filozofia clenenia prac posadky (resp. ked si pozries tak v tej 777 je tiez treti clen posadky ale ten len cumi do map aby trafili spravnu rolovacku, pokial v 134 tam sedel palubny inzinier, a pripadne vpredu este aj navigator). Podla mna uz ked chceli porovnavat tak mali porovnat 134 napriklad so 707, 727, DC-8 pripadne DC-9 prvych verzii. Mam pocit ze tam by to bolo velmi podobne, a ten rozdiel by nebol taky velky. |
| |
|
| | | | B777 vs. Tu134 6. 12. 2009 / 16:04 | |
| | tak ten chlapik v ty 777 tam ani nemusi byt.. vzdyt je to tako dvou pilotni ..
ale nejak jsem nepochoil smysl toho srovnani. mi prijde, ze to neni o rozdilu v pilotazi (v tu 134 tam neni zadny zaber na "cinnost" pilota), ale jen o tom, ze ta posadka v 134 byla trosku hlucnejsi ... navic i za ponekud odlisnych meteo podminek atd.. jak video z blesku. |
| |
|
| | | | | B777 vs. Tu134 6. 12. 2009 / 16:22 | |
| | A Tomasi este si zabudol ze jedna masina ma autoland a druha ho nema, dokonca 134rka mala napriklad obmedzeny autothrottle... Samozrejme ze s autolandom to je o niecom inom... |
| |
|
| | | | | | B777 vs. Tu134 6. 12. 2009 / 16:27 | |
| | ... coz by krasne vyniklo, kdyby autor nebyl "drevo" a misto mlhy zabiral co se deje niz... |
| |
|
| | | | | | | B777 vs. Tu134 vidět 6. 12. 2009 / 17:05 | |
| | to je právě vono, to se ani nemá smysl hádat jestli to jde nebo nejde srovnávat, obě ty videa sou tak debilní, že tam stejně není nic pořádnýho vidět... |
| |
|
| | | | | | | | B777 vs. Tu134 vidět 6. 12. 2009 / 17:45 | |
| | Každopádně v té 134 je při přistání docela rušno - řve tam jeden přes druhýho, nevím jestli bych z toho stíhal pobrat nějaké info. |
| |
|
| | | | | | | | | B777 vs. Tu134 vidět 6. 12. 2009 / 18:17 | |
| | Ty už sou tak sehraný, že už musí vědět dopředu, co ten druhej gavarý |
| |
|
| | | | | | | | | | B777 vs. Tu134 vidět 6. 12. 2009 / 20:06 | |
| | Tak to potom jo |
| |
|
| | | | | | B777 vs. Tu134 7. 12. 2009 / 11:12 | |
| | Vezmeme-li, že obě dvě letadle jsou ve stejné fázi letu, nakonfigurovaná na přistání, stabilizovaná, tak už tam tak podstatný rozdíl není (i Tu-134 měla autopilota, který zaletěl ILS, a ten automat tahu takový rozdíl nedělá). A i pokud zahodíme za hlavu všechnu automatizaci, pořád máme dvě spolehlivá a dobře vybavená letadla, u nichž je princip letu stále stejný.
Já v tomhle videu vidím něco úplně jiného. Nikoliv rozdíl v letadlech, ale v přístupu posádky. Pokud se letí tak, jak má, je skutečně potřeba call-outů od druhého či třetího člena posádky minimalizovaná, jejich význam roste až při něčem nestandardním. A zatímco pánové v triple seven měli klídek a velice účinnou (tzn. jednoduchou) spolupráci, působil na mě kokpit 134ky jako na trošku zmatečné tržiště. Když se ve stejný okamžik dva lidé překřikují a řvou přes sebe různá čísla, není to důkaz náročnosti letadla, ale diskutabilní spolupráce letců.
Aby si někdo nemyslel, že tu hodnotím, co jsem nezažil, tak pro jistotu dodám následující. Létal jsem kdysi L-410. Ta měla jednu nevýhodu, za kterou nemohlo letadlo, ale piloti. Každý totiž přišel od jiné firmy, měl jiné návyky, a provozovatel, u kterého jsem létal, něco jako SOP prostě neměl. A tak jsem zažil kapitány, kteří s tím lítali jako v tom Tůčku na YouTube, jeden letěl, druhý mu nastavoval plyny podle pokynů, co letící řval (šedesát torků, osmdesát torků, stahuj, jiní zase "drž mi rychlost sto šedesát" apod.), neletící pro změnu četl rychlosti a výšky apod. Ale taky jsem zažil kapitány s přístupem jako v té 777. Letíš, tak si leť, plyny jsou tvoje, přístroje si scanuj sám, a já ti kromě několika standardních call-outů (1000ft, 500ft, minimum) budu jen hlásit odchylky (loc, G/S, rychlost) mimo toleranci.
Není těžké uhodnout, kdy se letělo s letadlem krásně, a kdy to bylo jako když se člověk drbe levou rukou za pravým uchem. Připouštím, že v Rusku už jsou na to natolik zvyklí, že jim to nepřijde, tak budiž. Ale ač je pravda, že Tu-134 v mnoha ohledech náročnější na pilotáž než B777, tak výše uvedené video, ač velmi zajímavé, o tom není důkazem.
|
| |
|
| | | | | | | B777 vs. Tu134 7. 12. 2009 / 16:48 | |
| | Pokud jde o mně osobně, já být v tom Tučku, tak jdu rovnou do goaroundu a na okruhu pánům vysvětlím, že ideální bych si přál ať jsou zticha, nebo ať mi hlásí jenom důležité věci
Popravdě řečeno, nedokážu si sám sebe představit jako efektivního pilota v podobném prostředí. A asi nebudu tak úplně sám, protože o tom co je člověk pobrat najednou v daném okamžiku je toho napsáno spousta v CRM/MCC manuálech a taky existuje spousta reálných případů incidentů a accidentů, kde bylo vidět ono zahlcení informacemi a selektivní hluchota. Samotného by mně zajímalo kolik z toho co je za to přiblížení řečeno pilot skutečně zachytil a kolik toho pak ve skutečnosti zpracoval a použil.
O co jde? Lidský mozek je schopen zpracovat jen několik informací najednou. Resp. jen jednu najednou, ale dokáže rozdělit pozornost mezi více podnětů a mezi těmi střídat. To co předvádí posádka toho Tučka pevně doufám není běžná praxe a pokud ano, gratuluju oné posádce, protože v mých očích jsou opravdu nadlidé Já ve své fázi létání při přistávání můžu říct (a dobrovolně to přiznávám), že pokud to opravdu vyžaduje trochu toho úsilí (turbulence, boční vítr, dohlednost), tak moje pozornost stačí tak akorát na řízení, sledování nejdůležitějších budíků a zachycení/řešení těch nejkritičtějších situací. Občas se mi stane že přistaneme a nevybavuju si dokonce ani, že bychom dostali povolení k přistání (ještě že pro potvrzení zapínáme taxi lights a posouvám si zobáček na checklistu). Situací kdy něco řeknu kapitánovi a on mně úplně ignoruje (protože toho prostě dělá tolik, že tu informaci nezachytí) jsem už taky zažil nepočítaně a to bylo v 10x klidnějším prostředí než je to nádraží na videu
Obecný trend moderního létání je hlásit ochylky a trendy (výška, rychlost, vertical speed, pitch, thrust, localizer, glideslope, ...) jen pokud jsou nad určitou maximální úroveň, jinak je prostě ticho. |
| |
|
| | | B777 vs. Tu134 7. 12. 2009 / 08:46 | |
| | čeho tam bylo 40?
To sórok tam bylo několikrát a výška to rozhodně nebyla (rychlost doufám taky ne )
Že by klapky? |
| |
|
| | | | B777 vs. Tu134 7. 12. 2009 / 09:25 | |
| | Já bych typoval, že jde o rychlost, a že si navigátor ((nebo 2. pilot) tu číslovku zkracuje z "dvestisorok" na "sorok". Opakovaně je tam totiž slyšet "deržim sorok, sorokčetyre). A 240 km/h je rychlost, na které tak může 134ka přistávat. |
| |
|
| | | | | B777 vs. Tu134 7. 12. 2009 / 21:11 | |
| | Mne napadlo, jestli to neni rezim... ale to by bylo nak malo, ne? |
| |
|
|