Trošku doplním / poupravím
Co se stane při dosažení minim platí co říkáš (s AP se nic neděje, žádný jiný mód) jen u ILS pokud neprovádíš autoland. Např. u B757 u P-RNAV přiblížení (VNAV/LNAV režim autopilota) závisí od konkrétní mašiny (resp. její varianty FMC/autopilota) jestli při dosažení minim (v tomto případě MDA) přejde do režimu SPD / ALT CAP a letí tak rovně v MDA (resp. +50ft přídavek provozovatele), nebo zahájí automaticky GO AROUND proceduru - jak laterální (LNAV trasa), tak vertikální (stoupání do GA altitude). U autoland ILS se pak taky děje spousta věcí (FLARE, ROLLOUT, překonfigurace elektrických systémů, trimu, porovnávání systémů, atd.)
Ty fráze může mít každá aerolinka v SOPs jiné, u nás je to např. PM zahlásí "DECIDE" a PF odpoví buď "CONTINUE" nebo "GO AROUND FLAP 20".
Jestli se pak přechází na ruční řízení závisí na postupech, vybavení, typu přiblížení, aktuální situaci (viditelnost, atd.), jestli se provádí testování autolandu, apod. Např. 757 má tohle závislé od DH. Obecně CAT III přiblížení jsou všechny automatic landing, pokud nemá letadlo speciální vybavení (třebas HUD), certifikaci a výcvik posádky. Taky platí, že autopilota můžeš vypnout před DH (to je asi jasné, pokud je CAVOK klidně už v hladině před klesáním , ale podle mně nemusíš v DH, ale klidně pod ní, manuální je jen landing a z 200ft při CAT I je to do 50ft ještě dlouhá cesta
- Pro DH 200+ (čili CAT I) máme certifikaci pro Manual approach with or without flight director, Single, dual or triple channel automatic approach and manual landing, Dual or triple automatic approach and landing (samozřejmě pouze pokud má letištní instalace potřebné parametry)
- Pro DH 100-200 (čili CAT II) Dual or triple channel automatic approach and manual landing, Dual or triple channel automatic approach and landing
- Pro DH 50-100 (čili CAT IIIa) Dual or triple channel automatic approach and landing
- Pro DH menší než 14 nebo no DH (čili CAT IIIb) Tripple channel automatic approach and landing
Minima ve smyslu DH nejsou ani pro některá CAT IIIb přiblížení, CAT IIIc je spíš taková hypotetická věc, neznám letiště ani letadlo schopné provozu v takových podmínkách (nulové RVR znamená, že musí umět automaticky nebo s potřebným vedením ručně i pojíždět až na stojánku bez externích referencí)
Jinak to že se čeká do 50ft, kde se bedlivě sleduje FMA a pokud není FLARE atd...těch věcí které se sledují celé přiblížení a co se děje před jeho zahájením, v průběhu, na OM nebo ekvivalentu, mezi OM a DH a při DH (nebo i poté) je celá řada a postupů pro jejich řešení taky. Právě díky tomuhle považuju autoland za mnohem náročnější pro oba piloty než "normální" přiblížení. Těch věcí jsou nejmíň 2 strany A4 ) |
|