To, že jseš na palubě letadla registrovaného v ČR a tím pádem jseš stále na území ČR, není pravda. Je to velmi rozšířená mýlka, přiznám se, že jsem si to dlouho myslel taky. Mezinárodní právo nic takového nezná. Platí tu však jiná věc. Pokud je letadlo na zemi a má otevřené dveře, tak spadá do jurisdikce daného státu. Veškeré problémy, co na palubě vzniknou, řeší policie a orgány místního státu. To je i důvod, proč třeba stevardi musí do zavření dveří nosit ID karty (i když se jim to moc nelíbí a mnohdy to nedělají), neboť se de iure nacházejí na letišti.
Ovšem po zavření dveří se situace mění, sice se stále nenacházíš na území země registrace letadla, ale už se mění role posádky a zejména kapitána, který se v tom případě stává na palubě (zní to blbě, když to píšu sám) polobohem. Podle Tokijské úmluvy má dokonce právo z důvodu bezpečnosti letu provést a nařídit komukoliv cokoliv, a je za to zbaven zodpovědnosti (pokud ovšem nedojde ke zneužití této pravomoci). Tedy kupříkladu na palubě bude někdo vyhrožovat že něco provede, já řeknu stevardkám, ať ho zabijou (nebo znásilní), a jsem z obliga. Jiná věc je, že se to nedoporučuje, neboť se neví, zda a kolik má dotyčný kompliců a komplicek.
Takže na palubě letadla registrovaného v ČR, při zavřených dveřích (tj. za letu), na či nad územím jiného státu, je naplněná přesně ta podmínka, kdy může kapitán oddávat. Ale protože oddávání není fyziologická potřeba (kvůli které jako jediné smí za normální situace pilot opustit kokpit), tak ale vlastně není jak snoubence oddat, neboť by to bylo v rozporu s příručkami provozovatele
Jojo, kapitán má v letadle a na pobytech různé jiné další zajímavé práva a povinnosti, o mnohých jsem dlouho ani nevěděl
|
|