Zbytečná diskuse.
Nemluvíme o licenci (DC-3/Li-2) ani kopii (B-29/Tu-4).
Určitý typ (vzhled, koncepce, výkony atd.) letadla závisí jednak na zadání (vvycházející u vojenských letadel z dokrtíny dané doby, epochy a lokality) a pak z dostupných technologií.
V intenzivní soutěži dvou protějšků na jednom bojišti bývá zadání často velmi podobné, ne-li stejné (rozdíly jsou vždy - viz maximální rychlost - u strategického bombardéru celkem nezanedbatelná položka)
Pokud se hledá optimální řešení, vyjde (nejen u letadel) velmi podobná koncepce. Pokud se při následných výpočtech používají podobné (stejné) nástroje (programy, postupy výpočtů, CAD, knihovna detailů) - je výsledek nejen podobný, ale v mnoha detailech shodný (viz auta dnes. Je jen málo značek aut. která si zachovala osobitost svých typových řad - často jsou auta konkurenčních firem na první pohled k nerozeznání).
No a k tomu se přidá průmyslová špionáž - která prakticky nikdy (!) neznamená "opajcnutí" celého letadla, bez výjimky získání koncepce, technologie, zjištění míst, kde výpočty nevyšly a kde je možné ušetřit prostředky a čas na urychlení vývoje podle vlastní koncepce.
Tak vznikaly F-16 a MiG-29, F-15 a Su-27, F-111 a Su-24, Concorde a Tu-144.... atd...
Když se podrobně podíváte na vývoj Space shuttle a Burana - zjistíte, že kromě vzhledu ze vzdálenosti 5 km se fakt docela dost liší - a v dost velkých detailech... |
|