| | WX radar - otázky, jak je to skutečně? 3. 8. 2009 / 19:49 | |
| | Ten princip popsal jistý pan Doppler...
Jinak ano, WX radary převážně zachytí jen vodu, turbulenci jen když je velmi silná a když je radar patřičně vybaven. Je známo, že je poměrně velkým problémem, že málokdo dokáže opravdu podle obrazu na radaru určit, kde turbulence je a kde není.
Pod hladinou nulové izotermy je červený odraz většinou nicneříkající, může to být jádro bouřky stejně jako nevinná májová přeháňka. Se žlutou a zelenou je to stejné.
Nad nulovou izotermou je potřeba to brát víc vážně, je to známka toho, že máme co do činění s vodou tam, kde by už neměla jen tak být (a led radar nezachytí), což je známkou existence prudších stoupavých proudů, tedy i silné turbulence, eventuálně bouřky. Tam už běžné nevinné dešťové přeháňky nebývají. Ale zároveň to neznamená, že kde není na radaru odraz, turbulence také není a naopak. Pak musí nastoupit elementární znalost meteorologie a rozumu, tj. že turbulence bude spíš na závětrné straně odrazu a podobně.
Navíc turbulence může mít spoustu příčin. Ne každá má souvislost s vodou a tudíž běžný meteorologický radar může být "optimista", nic neukazovat a přitom to může mydlit o stošest.
Zmíněný Doppler zachytí až opravdu silnou turbulenci, to tak často nebývá. Mírná turbulence bývá způsobena změnou rychlosti proudění o pouhých 3-5kts, což asi i z technických důvodů Dopplerův radar v případě pohybu vzduchové hmoty těžko zachytí.
Další možná turbulence ja CAT, tedy bezoblačná, která je zpravidla zúpůsobená větším střihem větru či jetstreamem. Tu opět běžný radar nezachytí, o té musí posádka vědět z mapy význačného počasí. Ale je tu jeden problém, poloha a vlastnosti jetstreamu a tudíž i turbulence se velmi rychle mění, často se stane, že po stejné trati letí za sebou po deseti minutách dvě letadla, a zatímco s jedním to mele, druhé má klidný let.
Shrnuto podtrženo, nelze vynášet zkratkovité soudy typu "jaktože o tom posádka nevěděla", nebo "proč se tomu nevyhla", to svědčí o neznalosti dotyčného. Často se stává, že kapitán očekává turbulenci, dle všech příznaků by měla přijít, nechá cestující připoutat, nařídí stevardům přerušit práci, a ono nepřijde nic, za chvíli už se letušky vyptávají "tak co, odpoutáte nás?", člověk vyhoví, půl hodiny nic, a pak, bez varování, to přijde..."to jste nám nemohl říct dopředu?" |
| |
|