FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 6. 1. 2025, Tři králové Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
WX radar - otázky, jak je to skutečně? Jeden příspěvek | Celý strom
WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 18:30
Gustav ( BHA576 )   
Takže zase 26 zraněných při letu z Brazilie do USA - turbulence Teď ty otázky:
1. Má každé dopravní letadlo ( mezinárodní lety ) WX radar?
2. Je na něm vidět každá nebezpečná turbulence ?
No a teď k těm zraněným:
3. Má kápo rozsvítit nápis připoutejte se,když vidí,že letí do turbulencí?

Jestli odpovědi znějí Ano - tak jak se proboha ty lidi můžou potlouct? Jedině snad,že je majznuli do hlavy věci,co jsou nad nima v těch skřínkách?
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 18:36
Figi
WX radar neukazuje turbulence
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 18:38
orangi
Omyl. Ukazuje aj turbulencie.
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 18:39
Figi
citujem od kapitana: "Nie, pretože sa na radare nedá zistiť a ide o oblasti, dlhé rádovo stovky kilometrov. Iné je búrkový mrak, kde nám radar vracia odozvy od dažďa. Búrkový mrak je viditeľný a ten obletieť dokážeme. Turbulencia v čistom vzduchu je však nepredvídateľná."
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 18:59
Tragédie v JRD
zajimal by me fyzikalni princip, jak ten meteoradar dokaze ukazat, kde jsou (a nejsou) turbulence...
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 19:18
pilot_master   
WX radar len monitoruje staticke predmery (voda, krystaliky ladu...) a podla nich vyhodnocuje farbami na obrazovke kde by potencialne mohli byt nejake turbulencie.
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 19:49
A.J.Scandall   
Ten princip popsal jistý pan Doppler...


Jinak ano, WX radary převážně zachytí jen vodu, turbulenci jen když je velmi silná a když je radar patřičně vybaven. Je známo, že je poměrně velkým problémem, že málokdo dokáže opravdu podle obrazu na radaru určit, kde turbulence je a kde není.


Pod hladinou nulové izotermy je červený odraz většinou nicneříkající, může to být jádro bouřky stejně jako nevinná májová přeháňka. Se žlutou a zelenou je to stejné.

Nad nulovou izotermou je potřeba to brát víc vážně, je to známka toho, že máme co do činění s vodou tam, kde by už neměla jen tak být (a led radar nezachytí), což je známkou existence prudších stoupavých proudů, tedy i silné turbulence, eventuálně bouřky. Tam už běžné nevinné dešťové přeháňky nebývají. Ale zároveň to neznamená, že kde není na radaru odraz, turbulence také není a naopak. Pak musí nastoupit elementární znalost meteorologie a rozumu, tj. že turbulence bude spíš na závětrné straně odrazu a podobně.

Navíc turbulence může mít spoustu příčin. Ne každá má souvislost s vodou a tudíž běžný meteorologický radar může být "optimista", nic neukazovat a přitom to může mydlit o stošest.

Zmíněný Doppler zachytí až opravdu silnou turbulenci, to tak často nebývá. Mírná turbulence bývá způsobena změnou rychlosti proudění o pouhých 3-5kts, což asi i z technických důvodů Dopplerův radar v případě pohybu vzduchové hmoty těžko zachytí.

Další možná turbulence ja CAT, tedy bezoblačná, která je zpravidla zúpůsobená větším střihem větru či jetstreamem. Tu opět běžný radar nezachytí, o té musí posádka vědět z mapy význačného počasí. Ale je tu jeden problém, poloha a vlastnosti jetstreamu a tudíž i turbulence se velmi rychle mění, často se stane, že po stejné trati letí za sebou po deseti minutách dvě letadla, a zatímco s jedním to mele, druhé má klidný let.

Shrnuto podtrženo, nelze vynášet zkratkovité soudy typu "jaktože o tom posádka nevěděla", nebo "proč se tomu nevyhla", to svědčí o neznalosti dotyčného. Často se stává, že kapitán očekává turbulenci, dle všech příznaků by měla přijít, nechá cestující připoutat, nařídí stevardům přerušit práci, a ono nepřijde nic, za chvíli už se letušky vyptávají "tak co, odpoutáte nás?", člověk vyhoví, půl hodiny nic, a pak, bez varování, to přijde..."to jste nám nemohl říct dopředu?"
 4x  

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 19:51
Tragédie v JRD
Diky
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 20:44
Lejzy
Už aby do letadel začli montovat LIDARy a SODARy
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 19:09
Lowmick   
No CAT by nemel, ale v mraku ano.
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 18:58
Tragédie v JRD
radar je vec jedna, turbulence vec druha. pokud prijde nahle, tak s tim kapca nic neudela...

a za druhy - to, ze sviti íkonky pasu je vec jedna, a to, zda se lidi pripoutaji, je vec druha... k tomu pripocti lidi, co se courali v tu chvili po letadle, eventualne poletuchu s vozejckem ...
 

WX radar - otázky, jak je to skutečně?   3. 8. 2009 / 22:07
Madvlk   
Doporučení je být připoután,pokud jsi na sedadle.Ikdyž nesvítí nápis.Takových případů už bylo mnoho,ale lidi se prostě nepoučí.To raději budou machrovat a pak se rozčilovat atd...
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ