Pozor na to, zejména starší přístroje s procesory vyzařují někdy i dost silné rušení na mnoha kmitočtech! Dělám trošku v oboru a to by jste se divili, co se objeví na spektrálním analyzátoru, když se poblíž zapne např starší videokamera. Je to pěkný šrumec! A mám vyzkoušené, že i moje cca 5 let stará kinofilmová zrcadlovka, která obsahuje i automatiku krásně "vysílá" okolo 144MHz bzučení. A to už není daleko od frekvencí používaných v letectví. U novějších přístrojů renomovaných značek už je toto sledovaný parametr a žádný vyloženě rušící přístroj by se neměl dostat na trh. Vyjímkou jsou mobilní telefony, které musí vysílat ze svého principu. A tady se aerolinkám divím, že se spokojí jen s ústním upozorněním na nutnost vypnutí telefonu, protože plno lidí předletovou instruktáž neposlouchá nebo na ni přímo kašle. Dost jsem se před týdnem divil, kolika lidem v letadle začaly pípat SMSky, v době přistávání v Tuřanech! Naštěstí byla dobrá dohlednost a přistávali jsme "visual approach" na dráhu 10. Horší by to bylo v mracích dle ILS A přestože mimo mob. tel. a podobných zařízení obsahujících přímo vysílač, vyzařují ostatní zařízení velmi slabé pole, ale je nutno si uvědomit, že elmag. pole slábne se druhou mocninou vzdálenosti. Takže zdroj slabého signálu pár miliwatt, který je přímo v letadle pár metrů od antén, může mít vyšší úroveň, než užitečný signál třeba z VORu, který je sice silný, ale několik desítek až stovek km daleko! Závěr je ten, že s některými omezeními to aerolinky dost přehání, např. filmování a focení během vzletu a naopak jsou nedůsledné v případě mobilních telefonů, které můžou opravdu vážně rušit. V jejich případě byh doporučoval kontrolu každého mobilu na palubě palubními průvodčími. |
|