Ty minimální výšky se liší podle toho jak jsou spočítané jejich ochrany. Pro jednoduchost si je můžeme rozlišit následovně:
MRVA = Minimum Radar Vectoring Altitude je vždy spjatá s radarovým řízením a je spočítána tak, že zajišťuje:
a) radarové krytí
b) rozstup od terénu na základě přesnosti dané radarem
používá se tam, kde ATC řídí letadlo s pomocí radaru - např. zmiňované radarové vektorování. Protože pilot neví, kde ho radar vidí, tak si nemůže zajišťovat rozstup od terénu a tato zodpovědnost přechází na ATCO.
MFA = Minimum Flight Altitude je vždy spjatá s tratí (letovou cestou, tratí ATS, SID, STAR... ) a je spočítána tak, že zajišťuje
a) minimální výšku nad terénem při použití navigační přesnosti minimální pro danou trať a
b) pokryti pozemními radionavigačními prostředky za předpokladu, že jsou potřebné pro navigaci na této trati
MSA = Minimum Sector/Safe Altitude je vždy spjatá s určitou oblastí, sektorem na mapě a je spočítána tak, že zajišťuje minimální výšku nad terénem při jakémkoliv letu v rámci této oblasti, sektoru.
MSA je tedy k tomu, abych jako pilot věděl, kam nejníž můžu bezpečně klesat, pokud nejde aplikovat zbylé dvě (tedy buďto jsou výš např. kvůli pokrytí a nebo nejsem na letové cestě/neřídí mě řídící radarem...)
Pak máme další minimální výšky spjaté s konečnou fází přiblížení, ale ty tu pitvat nebudu, protože to je na dlouho...
Z výše uvedeného je jasné, že může nastat téměř jakákoliv kombinace těchto tří minimálních výšek - někde může být nejnižší MRVA, jinde zase MSA, onde pak MFA. Řídící by s vyjma několika případů, které rozeberu níže, nikdy neměl letadlo povolit klesat tak, aby se dostalo pod všechny z těchto hodnot (pozor, to že to řídící nesmí udělat nezbavuje pilota odpovědnosti za to si to hlídat).
Nicméně jsou situace, kdy to řídící udělat může a například ta, kterou zmiňuješ. Jako dvě typické (ale místní postupy po světě mohou obsahovat i další) bych uvedl:
a) povolení na přiblížení u letadla, které letí po STAR/letové cestě - tam povolení na přiblížení zahrnuje povolení ke klesání, nicméně pilot by měl klesat s ohledem na publikované minimální
b) povolení klesat u STAR, která má definovaný vertikální profil - tam povolení zahrnuje sledování profilu (který býva většinou vysoko nad minimálními výškami) |
|