Už je to hodně rozsáhlá diskuse. Nicméně si dovolím ještě jeden příspěvek. Ten návrh je samozřejmě absurdní a plně komunistický, bez ohledu v jaké straně jsou jeho navrhovatelé. Nicméně si myslím, že původní myšlenka byla dobrá a patrně přece jen šlo o "záchranu" aeroklubových letišť o jejichž pozemky usilují různí developeři. Ovšem, jak všichni víme, cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly.
Přesto, rozumím tomu, co cítí FSpilot. Když člověk chodí do aeroklubu, lítá, pracuje na "společném" majetku, vzniká v něm pocit sounáležitosti a má z toho i dobrý pocit, časem začne tento majetek považovat za "svůj" resp. cítí k němu podobný vztah jako kdysi sedlák ke svému gruntu. Bohužel tržní - současná realita bývá krutá. Nezbývá nežli se s tím smířit a respektovat to, jinak zboříme základy svobodné společnosti, kterou již jsme. Ke kauze Holešov bych snad jen dodal, že aeroklub sice přišel o letiště, nicméně dostal poměrně solidní peníze, za něž si jistě může pořídit letiště opravdu vlastní.
No a k těm letištím předválečným - ono to bude znít asi absurdně, ale po tom co jsem viděl hodně propagandistických filmů - doporučuji "Filmový týdeník" i "Hledání ztraceného času" - běží pravidelně v televizi, leccos jsem pochopil, resp. uvědomil si. Třeba to, že ona pro nás dnes nepochopitelná budovatelská atmosféra padesátých let docela kontinuelně navazovala na dobu předchozí - léta čtyřicátá a především třicátá. Zrovna nedávno dávali film o oslavách 1. máje v Baťově Zlíně. I sám Baťa hovořil. A hovořil tak, že kdyby člověk neznal jeho podobu a kdyby se do jeho projevu přidalo několik vět o lásce k Sovětskému svazu, mohlo se to směle vydávat za oslavu v 50. letech. Tento Baťa byl nejen velkopodnikatel, ale i mecenáš. A letectví podporoval, třeba tím, že aeroklubům přispěl peněžně. Hodně tehdejších letišť vzniklo tak, že stát dal pozemek. Ovšem to bylo podobné, jako se Svazarmem - šlo především o Masarykovu leteckou ligu - což nebylo nic jiného, než příprava pilotů pro armádu. Prostě byla jiná doba, lidé byly výrazně chudší a proto asi byly ochotni se více sdružovat a pracovat "na společném" a koneckonců i vlastnit leccos společně. Dnes má hodně lidí hodně peněz a tak je ochota k tvorbě společného majetku malá. Koneckonců proč chodit lítat do aeroklubu, dělit se o éro, když si můžu koupit vlastní. V předválečných aeroklubech byl k dispozici kolikrát jen jeden vlastnoručně postavený kluzák pro desítky lidí.
Doba holt pokročila a změnili se podmínky. Ale respekt k soukromému vlastnictví by se měl znova obnovit. A zabránit vzniku tak šílených zákonů, které umožňují legálně někomu bránit ve výkonu jeho základních lidských svobod a práv.
Nepovedlo se to v případě zákona o myslivosti, a je zde další pokus. Takhle opravdu za chvíli může vzniknout zákon, který někomu umožní "ve veřejném zájmu" zabrat třeba cizí zahradu. |
|