Jo - a do toho úvodu patří, že "oktanové číslo" je fiktivní, protože neochota k samozápalům je v benzinech upravbována uměle přísadami, aditivy. Dlouhé roky zo byly sloučeniny olova - působily jednak proti samozápalům, jdnak se usazovaly v některých místech motoru, což bylo vítáno - například na sedlech ventuilů trvakle se obnovující povlak olovem změkčoval dopadání pístů a zvyšoval životmnost sedel i ventilů.
Na druhou stranu olovo "plombovalo" první generace katalyzátorů, proto byl vyvinut "bezolovnatý benzin." První motory na "bleifrei" měly proto velké problémy s životností, vymílala se sedla ventilů, než výrobci motorů púřišli na to, co a jak. Kdysi byl ve VÚMV (Výzkumný ústav motorových vozidel) dělán zajímavý test, byo to v době, kdy na Západě už byl bezolovnatý benzin, u nás bylo mnoho aut na olovnatý benzin. Na brzdě tam nechali běžet škodovácké motory (105/120) jako kdyby v jednom kuse ujely 80.000 km a zkoumali, jak se sedla opotřebí - a co dělat, když by se do nádrže musel nabrat bezolovnatý benzin. Vyšlo jim, že motor může na "bleifrei" vyjet bez problémů 3 nádrže, pak se ale sedla vymlátí. Řešením (a doporučením) bylo - každou 3. nádrž olovnatý, jinak možno na bezolovnatý. Jen při kontrukci motoru do Škkody Favorit bylo vyzkoušeno celkem 13 vzájemných kombinací (ocel, litina, keramika a já nevím co ještě) na kontrukci ventilů a sedel, než se našlo něco, co vydrží trvale bez olova. testy tehdy pro Škodu dělali v Japonsku a stálo to majlant - docela významnou položku v rozpočtu na vývoj nového vozu.
Náhodou v tom VÚMV ve stejném testu nechali běžet 3 motory ze žigulíků (svého času ruská licence Fiatu 124, vozu roku 1964) - po 80.000 km nezjistili žádná opotřebení sedel ventilů - proto test prodloužili (u těch bžigulíků) na 160.000 km - pak motory rozebrali - a dílenskými měřidly u všech tří naměřili změny menší, nhež byla povolená chyba toho měřidla - tedy pořád nic. Italové ty motory tenkrít vymysleli perfektně... a na bezolovnatý benzin se mohlo přejít bez jakýchkoliv úprav.
Ale to už jsem od oktanů dost daleko...
A stejně si myslím, že s takovým dotazem by se tu nemělo prudit - a každý, kdo by chtěl, si to může najít na gůglu a kdekolliv jinde sám ! |
|