No, to není až tak úplně pravda. Nikde není psáno, že na tohle musíš mít připlýho autopilota (možná to mají SOP některých "chytřejších" společností, ale to ponechme stranou), jen se doporučuje použít buď A/P anebo FD. A podle druhu zobrazení na EHSI/ND (hlavně jde o rozsah) klidně můžeš letět úplně v ruce bez FD.
O tom tyhle technologie nejsou. Ty jsou hlavně o přesnosti systému, přesnosti zobrazení a dodržení pilotážně technické chyby. Já sám, ač jsem v poslední době velký fanda LNAV/VNAV (a obecně technologií zpřesňující navigační vedení letadla a ekonomický sestup na volnoběh) , tak si neubírám na potěšení s letounem létat a používat pro výpočet sestupu pravidlo trojnásobku
Ono bohužel použití AP či FD nezaručuje požadovanou přesnost, pokud letec nepoužije hlavu a má na háku třeba takové věci, jako je rychlost v zatáčce. FMS, často bezmyšlenkovitě při výpočtu letadlo zakceleruje či naopak nezabrzdí (nebo i sám pilot při letu) a není pak schopen dodržet požadovanou trať, ježto vypadá jako bramboroid, a naprosto nedodržuje definici tratě. Letec si toho často nevšimne - FMS přeci spočítal, autopilot zaletí, tak co - a k čemu pak jsou leta výzkumu, bádání a zkoušení, když ve finále letadlo danou trať stejně nedodrží.
Navíc po prudkém nárůstu havárií v důsledku "loss of control" (ztráty ovladatelnosti) v posledním roce, se začíná ve světě otevírat diskuze, zdali jsme se díky všem čudlítkám a páčítkům vlastně neodnaučili létat. Neboj, nuda v letadle je jenom taková, jakou si sám připustíš... |
|