Naopak, VOR/DME přistání se používá poměrně často.
Pokud jde o ČR: V Ostravě, když je bezvětří, se dává všem příletům od jihu a jihozápadu (tj. všichni Fischeři, všechna ČSA) automaticky 04, kde je VOR/DME, přestože na dráze 22 je k dispozici ILS. V Brně to taky není žádná vyjímka dostat VOR/DME na dráhu 10 a v Praze, pokud fouká vítr z jihovýchodu (což je v posledních týdnech každou chvíli), se taky věžka nerozpakuje dát do používání dráhu 13, a to pro veškerý provoz, bez ohledu na velikost.
Ve světě je poměrně dost letišť která ILS nemají a přitom jsou obsluhována "velkými letadly" - tj řekněme kategorií C a D. Typickým případem jsou "turistická" letiště v Řecku a Chorvatsku, kam lítá Fischer, viz např. Iraklion na Krétě. Sám jsem zažil přiblížení VOR/DME s B747-400 v Chenai.
VOR/DME je zkrátka standardní procedura, kterou létají letadla bez ohledu na svoji velikost a je to procedura poměrně přesná - připouští překvapivě slušná minima - DH bývá okolo 150 m, RVR okolo 500 m.
Martin |
|