no, tak radši ještě jednou....
- vertikální rozestupy žádný STAR nezajišťuje, to není jeho záměrem. jakékoliv výšky uvedené na STAR pláncích nesouvisí s vertikální separací, jsou to minimální traťové výšky v daném úseku.
- definice SID a STAR jsou pro dané letiště udělány především proto, aby od sebe oddělily přilétávající a odlétávající provoz a usnadnily vedení na trati mezi opuštěním "cestovní" trati a přiblížením na dané letiště a danou dráhu (i když některé STAR/SID mohou být společné pro více letišť najednou) v případě STAR, vedení na trati po vzletu až k přechodovému bodu na "cestovní" trati v případě SID. Dále jsou významnou pomůckou pro ATC i pilota, který pouze obdrží a potvrdí SID v případě Clearence Delivery nebo STAR pro přiblížení. Není nutno zdržovat ATC výčtem bodů, radiál, radionavigačních zařízení, přes které má letět a dále se další čas šetří na straně pilota při potvrzování. Nemluvě o zvýšení srozumitelnosti, zrychlení komunikace a tím pádem i zvýšení bezpečnosti.
- to, že řídící vektoruje pro přiblížení je dáno tím, že koncový bod přiblížení většinou neleží v prodloužené ose dráhy a pro hladké provedení přiblížení (tím spíše při LVP) na autopilota je vhodné navést letadlo pro naletění lokalizéru ILS v rozmení +- 30 stupňů od prodloužené osy dráhy. Dále se pomocí vektorování udržuje horizontální separace tam, kde je z hlediska kapacity prostoru a zrychlení provozu vhodné neomezovat rychlost, ale potenciálně konfliktní provoz trochu odklonit. No a další použití vektorování je pro tzv. shortcuts, zkrácení přiblížení, zařazení do provozu na přiblížení atd.
- to, že řídící "vektoruje" odlet (radar departure) je dáno tím, se snaží horizontálně separovat buď odlétávající provoz navzájem, nebo odlétávající s přilétávajícím.
- pokud je velký provoz, pak pro LKPR platí, že se pro TMA Praha rozdělí odpovědnosti na APP, DEP a DIR(ector). DEP má jasně definovaný prostor, nikam jinam nesmí letadla vektorovat. APP "sundavá" letadla od cca FL200 (podle aktuálních koordinací s CTR) do FL080 a okolo FL100 předává na DIR. APP většinou nevektoruje, když už něco, tak posílá DIRECT TO nějaký bod, většinou to je počáteční bod STARu, ale není to podmínka (viz povídání o shortcutech). DIR ale už vektoruje jako o život, protože jeho úkolem je "navléknout" letadla do ILSu (spíše však do LOCalizéru) při zajištění všech možných omezení a separací. V tuto chvíli se sluší poznamenat, že ve chvíli, kdy ATC vektoruje, přebírá zodpovědnost za rozestupy od překážek (OCA/H). Všiměme si ještě ohlášení pilota při kontaktu s DIRectorem: hlásí aktuální heading, výšku a mez povolení, v případě, že mu byla buď omezena nebo povolena zvýšená (highspeed approach) rychlost při přiblížení, hlásí i tuto. Nikde už se nevyskytuje žádný STAR, přestože ho nakrásně může pilot letět.
- nepleťme si STAR definovaný v AIPu se STARem, který se vyskytuje v FMS letadel. Např. Kočičky i Bulíci při zadání dráhy pro přistání "dogenerují" do STARu další body jako jsou Deceleration Point, body na prodloužené ose dráhy podle vzdálenosti naletění lokalizéru, atd. Tyto body společně se STARem dokáží dovést letadlo až na vybranou dráhu, ale STAR samotný to určitě není.
Ještě je toho hodně, co by se k tomuto tématu dalo říci... nechme si něco do další diskuse, popř. k Pinkasům
Karel |
|