Když už jste nakonec byli všichni tak přesní, že padla i invektiva, tak je třeba upřesnit, že věta:
"Ty čáry jsou zkondenzovaný vzduch, který vzniká vlivem indukovaného odporu."
... je, bohužel, taky úplně blbě.
Ty "stuhy" vznikají kondenzací vodních par (ne vzduchu) ve víru, který vzniká na konci křidla (nebo někdy i jiných částech letadla - vírové přechody u MiG-21, F.18 a podobně).
Vír v tomto případě vzniká v důsledku dvou okolností - jednak dopředné rychlosti, jednak rozdílu tlaku na sací a tlakové ploše křídla (vzduch jakoby "obtéká" koncový oblouk zespoda nahoru a současně je strháván dozadu).
Turbulence ve víru může za určitých okolností způsobit lokální významné rozdíly v tlaku, takže v určitém okamžiku se stav vodních par ve vzduchu dostane pod rosný bod - vodní páry pak kondenzují (jistá obdoba kavitací ve vodních vírech, tam je to jen opačným směrem).
Pouze ten vír je příčinou vzniku těchto "kondenzačních čar" a současně může za vznik indukovaného odporu. Indukovaný odpor zas "pouze brzdí" dopředný pohyb letadla. Sám indukovaný odpor nemá absolutně žádný vliv na kondenzaci vodních par (a nemůže za vznik těch pohledných proužků).
Takže, pokud se chytáme za slovíčka, ta věta by měla být spíš asi takto:
"Ty čáry jsou zkondenzovanými vodními parami ve víru, který vzniká za letu na koncovém oblouku křídla a který je také současně hlavním zdrojem indukovaného odporu". |
|