No, musím tě poopravit čéče Buď mám v aerodynamice veeelké mezery a nebo jsi zabrousil po dlouhé době někam, kde se moc nevyznáš 
Proudnice není směr pohybu vzduchu (směr=vektor), ale imaginární (myšlená) křivka představující trajektorii(dráhu) čístice vzduchu při jejím pohybu. Takže nějaké odtržení proudnic nebo něco takového jsou čistě teoretické záležitosti a tudíž je neuvidíme. Nahrazuje se to z části v aerodynamickém tunelu, kde se pouští úzký pásek dýmu nebo páry, který na tmavém pozadí tuto trajektorii ukazuje, jak je, ale NENÍ to proudnice, jak by se dalo říct. Je to prostě jen zviditelnění pohybu části vzduchu obtékajícího kolem nějakého tělesa, které nás zajímá 
Ty čáry jsou zkondenzovaný vzduch, který vzniká vlivem indukovaného odporu. Je to v podstatě zviditelnění koncových vírů, které vznikají na konci křídla vlivem rozdílu tlaků nad a pod křídlem. Čím větší ten rozdíl je, tím viditelnější ty víry jsou. U stíhaček jsou ty víry malé v důsledku velkých rychlostí a jeví se tak ostře, protože při prudkých manévrech je rozdíl tlaků nad a pod křídlem opravdu extrémní (až mi nejde do hlavy,jak to může to teňounké křídlo vydržet ), ale jde to pozorovat i u dopraváků, hlavně za vysoké vlhkosti např. u přistání.
Viz toto foto od Fabricia Jiménez, Philipa Preindla nebo Steva Morrise |
|