V reálu to zablokovat jde. Zatím, co jsem měl možnost posoudit, tak zablokovatelné nebylo řízení pouze tam, kde bylo řízení s hydraulickými posilovači (737), neboť tam jsou ovládací prvky v neutrálu drženy právě tou hydraulikou. Jinak u ostatních letadel blokáda (Gust Lock) je, uvolňuje se těsně před vzletem. Její hlavní důvod je zabránit "mlácení" řízení při větru či ofouknutí jiným letadlem. Stejně tak podobnou blokádu, uvolňovanou až těsně před vstupem na dráhu, má či mělo víc letadel, zejména ty, které měly volné ovládací plochy řízené servoploškami.
Co se ovládání směrovky týče, tak třeba u ATR Gust Lock směrovku zezajišťuje, ale příďák ani není se směrovkou propojen, takže řiditelný jinak než přes "volantík" po straně u kapitána není. U Citationa propojení směrovky s příďákem je, autorita je +-7°, víc lze dosáhnout zase jenom volantíkem. Gust Lock zablokuje kompletní řízení včetně směrovky, tudíž v takovém případě je příďák řiditelný opět jen volantíkem. V závislosti na podmínkách (vítr etc.) se na pojíždění Gust Lock někdy dává, nekdy ne. |
|