Je asi potřeba nejdřív rozlišit pojíždění a start (dojezd je asi mimo téma).
Při startu je to asi různé podle typu. Pokud vím, u některých se "rohlíkem" akorát najede na čáru a po srovnání směru se jen šlape nohama, u některejch letadel se do určitý rychlosti točí "tillerem" a pak nuž jen směrovkou. Je asi taky rozdíl u letadel s příďákem a ostruhou, dakota například měla na ostruhu zámek - najelo se na čáru, ostruha se zamkla v ose letounu "pro vzlet" a od začátku se řídilo jen směrovkou.
Jinak myslím, že při startu je akcelerace natolik nezbytná vlastnost, že jakékoliv používání "diferencovaných brzd" je absolutní nonsens.
Při pojíždění zase záleží na typu - některé se řídí rohlíkem, některé s pomocí brzd, někdy se pomáhá diferencovaným plynem motorů (většinou přidat na vnějším motoru). Směrovka je pochopitelně při malých rychlostech neučinná, ale u ostruhového podvozku bývá spojená s pedály krom směrovky i ostruha - a u dakot (např.) se proto při pojíždění současně šlape do pedálů a současně přibrzďuje vntřní kolečko (na stejné - vnitřní straně).
A s tou neúčinností směrovky to taky není tak jednoznačné, konkrétně u dakot se dělalo, že při zatáčení o malém poloměru se zabrzdilo vnitřní kolo a přidal se plyn vnitřního (!) motoru, který foukl na vychýlenou směrovku a postrčil ocas ven ze směru otáčení - a tím vlastně otočil éro nosem do požadovaného směru.
Je potřeba si to vždycky najít v příslušném POM každého konkrétního typu. |
|