Teda hoši soráč, ale trochu guláš v tom máte všichni. Nezlobte se na mě, ale nikdo jste tady nenapsal téměř nic správně.
V1 je rychlost, do které když se nezahájí přerušení vzletu, se MUSÍ pokračovat. A žádné "kapitán rozhodne". Žádná pádovka, žádná minimální rychlost. Třeba včera jsme na jedné kontaminované dráze měli s naloženou čtyřstovkou V1=113kts, VR=140, V2=150. Ohledně názoru, že V1 by byla 10kts- otázka nezní jenom jak éro ubrzdit před V1, ale i jak pokračovat, dojde-li k průseru těsně po ní. Protože letadlo pak akceleruje vstříc VR bez jednoho motoru, což u 737 znamená o padesát procent míň tahu Proto nelze V1 snižovat donekonečna
VR je rychlost nadzvihnutí příďáku. Její hodnota se odvozuje od násobku pádovky v daný konfiguraci, přesnou hodnotu nevim. Znamená to tedy, že na oba motory by při této rychlosti letadlo mohlo letět. Pro informaci - na pětky klapky je u 737 opravdovská pádovka (tedy nikoliv min. manévrovací rychlost) podle váhy třeba 120, 130 nebo tak nějak. V1 NIKDY NEMUŽE a NESMÍ být větší jak VR, maximálně si mohou být rovny. Proč? Jakmile dojde k nadzvihování příďáku, výrazně se prodlužuje brzdná dráha, protože je pak dlouhá prodleva do doby, než letadlo začne opravdu efektivně brzdit.
V2 je bezpečná rychlost stoupání a letadlo se MUSÍ odlepit až po ní, a nikoliv že při ní bude stoupat. Stoupe se na rychlosti o 15 až 20kts vyšší. Protože je ale V2 blízko za VR, tak než dojde k odlepení (podotýkám že při VR se ZAHAJUJE rotace, a jelikož se má tahat tak tři stupně za vteřinu a odlepuje se to kolem devíti stupňů, trvá to od rotace po odlepení asi tři vteřiny) tak a za tu dobu těch 7-10kts éro v pohodě zrychlí.
Dále je důležitý, hlavně na kontaminovanejch drahách, kontrolovat, aby snížená V1 nebyla nižší než VMCG, tj. minimání rychlost pro řiditelnost na zemi s ohledem na vysazení krit.pohonné jednotky), a V2 zase musí být větší než VMCA, což je ekvivalent VMCG za letu.
Napsal jsem to dost zjednodušeně, celý to je věda, jenom dodám, že na suchý a dlouhý dráze je opravdu i po přerušení těsně před V1 velká rezerva. Ale přesto to, co provedla ona posádka 767, je špaténka. |
|