| | FS cesna 172 na výcvik - skluz a VÝVRTKA ?? 16. 7. 2008 / 11:21 | |
| | Trochu to upřesním.
Vývrtka je ztráta vztlaku na jednom křídle, zatímco na druhém křídle se vztlak drží. Výsledkem je sestupný autorotační pohyb převážně ve směru a okolo osy Z. Čumák je při tom skloněn dolů pod uhlem 50-60 stupňů. Cca po 2-3 otočkách se to ustálí a když nepřijde protizásah tak to v tomto ustálenemém režimu v poklidu dopadne až na zem.
Uvádí se tak že v rychlosti těsně nad pádovkou šlápneš plnou nohu a dotáhneš k sobě. Tím zpomalíš vnitřní křídlo a urychlíš vnější. Zároveň to vnitřní křídlo tím dotažením přivedeš nad kritický úhel náběhu dřív než vnější (vnitřní je pomalejší) a je to. Spadnout se do ní dá i neumyslně např. při kroužení okolo zvoleného bodu na zemi a nevěnování se technice pilotáže. Přitom se velmi často stane (trocha "horní" nohy) že vývrtka má snahu se vyvinout na druhou stranu než člověk zrovna točí, což může být pro pilota značné překvapení.
Vybírá se jak psal kolega přešlápnutím a potlačením. Pouhým přešlápnutím při dotaženém kniplu docílíš jen toho že se začneš točit na druhou stranu. Míra potlačení je pak u různých stojů různa.
Pokud jde o skluz, tak je to opravdu tak že šlápneš nohu na maximum, směr udržuješ opačnýma křidýlkama (kolik je potřeba) a rychlost tlačením. Tim že ty kormidla takto skřížíš vzroste odpor a umožní ti to sestup větší vertikální rychlostí při zachování stejné rychlosti dopředné.
Vita
|
| |
|