100 bodů !! perfektní námět na kreslenej vtip pro piloty!
Ty cedule jsou v podobných letadlech často a je to proto, že každý takový přístroj, pokud se má oficiálně používat, musí být atestován - a protože ten atest má omezenou platnost, musí se pravidelně obnovovat. To stojí penízky - a při dvojité sadě NAV je to docela pecka, většinou každé dva roky. Proto taky IFRová letadla jsou na půjčení mnohem dražší, než ne-IFRová.
Takže když někdo koupí zvenku takový éro nakrmený budíkama, má dvě možnosti - registrovat ho jako IFR, pak to znamená revizi atestů na všechny budíky (a pic kozu do vazu! za takovou revizi by pomalu byl jeden olétaný vivat), nebo ho registrovat jako VFR - a pak se na ty nerevidované budíky musí (!) nalepit nějaká taková cedulka (často se píše "jen pro informaci").Při revizích se dá dohodnout, že se zkontrolují i ty "informační budíky" jestli jdou a celkem i jak - často to orientačně udělají i zadarmo, kdyby ale chtěl člověk skutečně certifikát a razítko, to zadarmo nikdo neudělá, protože tam ten mechanik za tu funkci ručí i pro případ havárie - a to se testy dělají přece jen jinak.
Ve skutečnasti jsou přístroje této kategorie velmi stabilní - a i když nejsou re-atestovány, fungují většinou bezchybně. Je pak na uživateli, aby si rozlišil přístroje "pro informaci" a "nefunkční" - což pak ve finále rozdíl je. U nefunkčních je na zváženou, jestli není lepší je vyndat a dát záslepku. Nefunkční (jestli jenom nečekaj na opravu) by se tam asi neměly plést, když nabouráš, protože jsi letěl podle budíku "jen pro informaci", nikdo ti nedá ani suchej rohlík.
Ale - viděl jsem víckrát fintu - že třeba v cessně, kde je hlavní výškoměr ve stopách, se před druhej sic namontuje normální výškoměr v metrech. Na něj se dá cedule "pro informaci" - a můžeš si na něj nastavit co potřebuješ a na co jsi zvyklý. Atest si uděláš sám před každým vzletem, když na vyčkávacím oba nastavíš stejné QNH - a když ten "informační" ukazuje stejně jako "certifikovaný" - není dál co řešit.
|
|