Těch důvodů může být hrozně velké množství. V zásadě by se to dalo rozdělit na několik kategorií:
1.) Vnější vlivy - námraza na vstupu do motoru narušující proudění, nebo přímo uvolňující se kousky ledu co se pak nasají dovnitř, cizí předměty, birdstrike, hodně silný déšť, kroupy, turbulence, sopečný popel, atd. A i když vydrží opravdu leccos, tohle všechno může napáchat pěknou paseku, od drobného narušení proudění, přes flameout až po totální destrukci.
2.) Vnitřní vlivy ve smyslu proudění - moderní motory mají spoustu udělátek jako jsou různé záklopky kterými se reguluje kompresní poměr a plynulost proudění, natáčecí lopatky statoru, elektronické řízení (EEC, FADEC, ..), apod. K nějakému samovolnému narušení proudění a důsledku ve formě surge/stall tak víceméně nedochází (dřív to byl problém), pokud nejsou způsobené nějakým z těch vnějších vlivů nebo mechanických závad. Ale stát se to může, hlavně pokud je hodně nestabilní proudění už předtím než se dostane do motoru (turbulence), nebo obecně z důvodu jiných tady uvedených závad. Proudové motory jsou obecně docela dost rozmazlené na to, aby byl proud vzduchu do nich vstupující co nejvíce homogenní a plynulý.
3.) Manévrování letadla - zejména prudké změny (vzlet, stall, windshear nebo GPWS avoidance, atd.) nebo náhlé změny výkonu můžou z důvodu různých gyroskopických efektů v těch vysokých otáčkách způsobit mechanické problémy, pokud není motor ve 100% stavu, nebo narušení proudění.
4.) Vnitřní vlivy ve smyslu mechanické závady - moderní motory jsou hodně složitá záležitost a postavené s naprosto neskutečnou precizností a minimální tolerancí. Mezi lopatky a stěnu se doslova vejde sotva list papíru, každá lopatka je přesně totožná, osa naprosto souměrná a vyvážená, perfektní materiály, atd. Když si vezmeš jaké rozptyly otáček a teplot to musí absorbovat, jak dlouho ten motor běží v jakých otáčkách, že nejsou lopatky ani pevně uchycené, atd., je celkem zázrak, že jsou spolehlivé jak jsou, ale je to tak. Engine failure nebo fire je v dnešní době celkem vzácnost. Většinou jsou mechanické závady pak způsobené některým z vlivů 1.-3. a závady samy o sobě ve smyslu technologie jako takové (únava materiálu, praskliny, nedokonalosti) jsou spíš vzácné díky preciznosti výroby a důkladným inspekcím.
V případě té nehody bych skoro vyloučil vlivy počasí, v té době nehrozily ani turbulence, ani déšť, nebo námraza. |
|