No zadání Technetu je navíc ještě samo dvojsmyslné, protože se tam současně píše za A): "Pás je schopen dosáhnout jakékoli rychlosti, kterou se letadlo vůči zemí pohybuje."
a kousek dál za B): "Maximální rychlost pásu je vyšší, než maximální rychlost, kterou je letadlo schopno dosáhnout na zemi či ve vzduchu vlastním pohonem.", což není totéž.
Podmínka za A) vyvolává dojem, že pás se pohybuje takovou rychlostí, jakou se vůči zemi(právě) pohybuje letadlo. A tato rychlost může být rovna maximální rychlosti letadla proti zemi (plus vítr v zádech, uvažujeme-li maximální rychlost vůči zemi i za letu). Tedy maximální rychlost pásu je omezena. Pak pro kolečka letadla asi nebude tak velký problém se chvíli točit (+-) 2x rychleji, než je Vne (i když, vycházelo by to někam na 1800km/h, takže by to pro ty kolečka byl fofr). Lze pak předpokládat, že tah motorů převýší odpor těch koleček, letadlo se dá do pohybu - a to pak nakonec (i když s delším rozjezdem) dosáhne vzletové rychlosti a VZLÉTNE.
Podmínka za B) je ale úplně jiná. Je spíše podobná tomu starému zadání (SONP), protože rychlost pásu není stejná jako "maximální rychlost letadla", ale je a priori "vyšší než jakákoliv rychlost, kterou se letadlo může pohybovat" - a tady asi můžeme dojít k rovnováze mezi tahem motoru a součtu odporů na podvozku - tím pádem letadlo i při plném tahu motorů může stát na místě a NEVZLÉTNE.
Pro úplnost jen připomenu, že řešení zadání podle SONP je mnohem metafyzičtější ale ve výsledku odpovídá naší variantě B) - pás prostě (jakýmkoliv způsobem) eliminuje dopřednou rychlost letadla, takže to je jakoby byo uvázané řetězem na flek - nerozjede se a NEVZLÉTNE.
Pochopitelně co měli na mysli redaktoři Technetu a co pak vyberou za flašku čehosi je (anebo asi zatím ani není) jen v jejich hlavách |
|