Všechno už tu bylo řečeno, jen to zkusím setřídit.
Obecně: Letadlo vzlétne, když bude kolem křídel proudit vzduch takovou rychlostí, aby vyvolal vztlak potřebný pro vzlet. V bezvětří je pak rychlost vůči vzduchu stejná, jako vůči zemi. Letadlo na tuto rychlost potřebuje na nějaké dráze zrychlit.
Jak už bylo naznačeno, problémem je v "dokonalosti" pásu ze zadání.
V tom loňském bylo, že "Běžící pás je schopen svým pohybem vyrovnat jakýkoliv pohyb letadla směrem vpřed." V tomto případě letadlo nevzlétne, protože stojí vůči zemi na místě a není zde proud vzduchu, který by vyvolal vztlak. (Nebudeme-li brát variantu, že od toho pásu fouká tolik, že by to stačilo na dostatečný vztlak a vzlet z místa.)
V zadání na technetu je uvedeno jenom to, že "Běžící pás ubíhá dozadu, proti směru plánovaného vzletu. Pás je schopen dosáhnout jakékoli rychlosti, kterou se letadlo vůči zemí pohybuje. Počítáme se třením." Tady nám může vzlet zkazit právě to tření. Bude-li třecí síla stejně velká, jako síla tahu motorů, bude zrychlení vůči zemi nulové. Je to to samé, co předchozí varianta a letadlo nevzlétne. Když by ale byla třecí síla menší, vzlétnout může. Potom záleží na velikosti zrychlení vůči zemi a jestli je pás natolik dlouhý, aby na něm stačilo letadlo zrychlit natolik, aby mělo vůči zemi dostatečnou rychlost pro vzlet. Samozřejmě také záleží na tom, jestli to vydrží podvozek.
Snad je to všechno a máme tak na rok pokoj
|
|