Historii spojenou s Kladnem ve větší míře měla jenom jedna Z-326, a to OK-OTD (bývalá vlěčná, po odchodu Z-226B OK-MPJ do příchodu Z-526F OK-CRA). "Problémem" třistapětek je to, že žádná z nich neměla atraktivní, či alespoň hezké zbarvení. Pominu-li "ukradené", nepůvodní zbarvení Z-326MF OK-OTB, která je ve zbarvení Zlínů 526AS a AF z přelomu 60.tých a 70.tých let, resp Z-326M OK-OTD, jež kopíruje zbarvení Z-726 z konce 70.tých let.
Z-326 totiž původně v ČSSR v civilu vůbec nelétaly, snad z výjimkou prototypu OK-LHA (niní v AK Kunovice). Asi dvanáct jich zůstalo v armádě, kde se zpočátku velmi krátce využívaly k výcviku indonézských pilotů, pak nějaký čas stály, pár jich chvíli lítalo ve vojenských aeroklubech, aby nakonec mezi lety 1968 až 72 skončily v civilu, v rukách Svazarmu. Jednalo se o OK-OTA,OTB,OTC,OTD,OTE,OTN,OTP (a možná i další). Všechny byly nejprve celé stříbrné, po přestavbě na verzi M (tj. s motorem M-137) dostaly tehdy standardní, nikoliv však příliš elegantní "dvěstěpětkovské" zbarvení s pruhem na trupu (OTA, OTE červený kabát, OTD žlutý, OTB jeden čas měla trochu odlišný bílý jako Z-526AFM "Kondor"). Takže nic moc.
Takže mezi Z-326 se velmi těžko hledá hezké, původní zbarvení. Jsem zvědavý na vzhled zbraslavické OK-OTE, má se z opravy vrátit v původním vojenském zbarvení (stříbrná a modrým a bílým pruhem)
Zato původní "pětsetdvacetšestkovské" zbarvení á la meziměstský autobus ČSAD v 80tých letech, jako má třeba zmiňovaná OK-CRA, považuji za jedno z nejdecentnějších a nejelegantnějších, jaké jsem na 326/526/726 viděl.
Bokorysy a pár fotek a trochu historie (bohužel neúplné a i nepřesné) najdeš v časopise Novinky (od MPM), ročník 2006, číslo 30
A na závěr, dle mých informací by se Z-326M OK-OTD měla po 19ti letech opět vrátit brzy na Kladno, byť v soukromých rukou |
|