Ty motory slušně zaberou, ale jen pokud jsou na nominálním výkonu pro přiblížení, což má opravdu hodně daleko k idle. Taky to je jedna z mnoha úloh klapek - vytvářet takový odpor, aby při klesání po glideslope byl dostatečný na to, aby byl potřeba vyšší výkon motorů. Ne nadarmo je pro "stable" v 500ft AGL u jetů jedna podmínka navíc - stabilní thrust NEidle, jinak je povinný goaround. Třeba pro 737-400 na které teď cvičíme je to 62-63% N1. Pokud jsi ale na idle, tak jsi slušně řečeno v háji...z idle na GA thrust to těm motorům trvá 18 sekund. Pokud jsi přitom ještě navíc pod target speed (Vref+5+vítr), tak seš na tzv. back side of drag curve a to je u jetů obrovský problém - čím pomalejší seš, tím rychleji roste celkový odpor a tím větší výkon potřebuješ proto, aby ses dostal zpátky na tu správnou rychlost. V určitém okamžiku (zejména asymmetric) se poměrně snadno nepozorností dostaneš do situace, kdy dostupný výkon už nestačí k překonání zvýšeného odporu, ani kdyby mu to na maximum netrvalo oněch 18 sekund. Proudová dopravní letadla jsou v tomhle hodně nepříjemná záležitost a tak je rychlost pod Vref při přiblížení absolutní no no. |
|