Zdravíčko
Nedávno ve škole v aerodynamice jsme narazili na docela zajímavý problém a začli jsme diskutovat o plovoucí VOP u letadel. Konkrétně jsme se bavili o vysokorychlostní aerodynamice a vyučující tvrdil, že je to nezbytná záležitost pro letadla létající rychlostmi víc než M1. Začlo to tím, že jsme si uvědomili, že je spousta letadel, které překonaly rychlost zvuku a mají klasickou VOP (Starfighter, Bell X-1, ale tam si nejsem jistý, protože jsem viděl pořad o tom, jak ukradli plovoucí VOP od Angličanů) a spousta letadel s delta křídly (Mirrage 2000, Concorde apod.) využívají v podstatě toho stejného principu, jako klasická kormidla. Ostatně křidélka jsou u většiny těchto strojů řízená naprosto stejným principem, jako klasická VOP (až na záležitosti flybywire a pomoci právě té VOP v tomto, což nebylo vždycky).
Takže jsme řešili dilema, proč se teda na nadzvukových letadlech používají plovoucí VOP, ikdyž je to technologicky o dost náročnější na výrobu a došli jsme k tom, že to bude asi hlavně kvůli přechodu na nadzvuk, protože tam nastává reverze řízení, která po překonání transsonické rychlosti zase funguje normálně (už přesně nevím proč), ale to je jen doměnka
Věděl by někdo znalý na toto odpovědět? |
|