Většina letadel bez zapnutých Boost Pump je schopná letět, problémy jsou ale dva
1) při již zmíněné turbulenci či větším přetížení se dodávka paliva může přerušit (přetrhne se sloupec paliva)
2) k témuž může dojít ve větších výškách, kde k přerušení sloupce dojde vlivem nižšího tlaku vzduchu, působícího na palivo v nádržích (fyzici, nekamenujte mě za laické vysvětlení)
K obou případům znám historku. Začnu historkou k bodu 2). Před asi deseti lety letěla 737 jednoho nejmenovaného vlajkového dopravce v jisté středoevropské zemi (jména obou aktérů znám, není to vymyšlený přípěh), a chtěli dorovnat množství paliva v levé a pravé nádrži. Postup je následující: otevřít crosfeed, a pak na straně, kde je paliva méně, vypnout pumpy (podle mnemotechnické poučky že kdo má míň, tomu ještě seberem). Posádka to provedla akorát s tím rozdílem, že opomenula otevřít crosfeed. A tedy na jedné straně, kde byly pumpy OFF, zhasl motor... Posléze se ukázalo, že za standardních podmínek stačí sání bez pump až do FL300
A historka k boud 1). Tu nám vyprávěl jeden náš instruktor, létající svého času B-1 a B-52. Vyprávěl, jak jednou létali v Coloradu (nejsem si jistej, jestli neříkal Colorado Springs) okruhy s B-52, za Skalistýma horama byla turbulence jako kráva, cvičený copilot začal pozdě točit na finále, tak to přiostřil, do toho silný poryv... a najednou zhaslo pět z osmi motorů Tři se jim povedlo nahodit, a tak sedli s pouhými šesti motory Nicméně posléze se přišlo na to, že mašina měla krátce po revizi, a při ní zapomněli zapnout jističe od palivových pump (které byly v podvozkové šachtě). Nikdo si toho nevšiml, a jelikož v letadle nebyl žádný budík ukazující tlak paliva (to mimochodem nemělo žádné proudové či turbovrtulové letadlo, se kterými jsem měl tu čest) a tablíčka pravděpodobně taky nesvítila, nikdo o tom neměl ani páru. Od revize to nalétalo 12h výcviků u země, tak se to neprojevilo, dokud v ostřejší zatáčce nepřišel poryv... |
|