Jo, LS má pravdu.
Zde je odkaz na něco, co jsem zplodil před třemi lety, když jsem se připravoval na funkci flugzeugefurhera, a tudíž jsem to ještě aspoň trochu uměl: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=38614&lan=0&gr=0 . Od té doby se pár detailů změnilo, ČSA už jako hodnotu Final Reserve Fuel nepoužívá pro 737 fixní hodnotu 1250kg, ale skutečnou hodnotu paliva pro 30min letu za daných podmínek, a zmizelo omezení plnit minimálně 4400kg pro každý vzlet B737, byť sebekratší. Tolik jen pro objasnění.
Minimum Fuel Status se skutečně ještě nepovažuje za nouzi, není ani ničím nelegálním, skutečně jen umožňuje posádce přistát na cílovém letišti se zálohou paliva nižší, než je RSF+FRF (zkratky viz odkaz), nikoliv však pod FRF. Pak se skutečně stav stává nouzí (LS popsal v bodě b)
Můj osobní postoj je ten, že není vhodné se do stavu minimum fuel záměrně dostat (tzn. už užíráme z RSF a zbavujeme se možnosti letu na zálohu - zpravidla se to stává při vyčkávání). Letec musí mít opravdu v hlavě jasno, že šance na přistání na cílovém letišti je opravdu téměř stoprocentní - laicky řečeno, můžu si dovolit v takovém případě vyčkávat kvůli hustému provozu, nebudu to ale riskovat v případě, kdy je počasí pod minima, zasněžené letiště či zablokovaná dráha. Final Reserve je opravdu množství, které se spálí jedním mocným hrknutím plyny (trochu nadneseně řečeno, ale nemá to daleko k pravdě), nemluvím o tom, že při tak malém množství dochází k potížím, jako je nechlazení hydraulických pump (737), omezení náklonu a sklonu (ATR) apod.
Jinak minimální množství paliva pro let určuje provozovatel a schvaluje kapitán (má právo si přihodit navíc, kolik uzná za vhodné). V některých případech do toho má co mluvit i letiště, třeba do Londýna se (pokud si dobře pamatuju) doporučuje palivo na dalších 40minut navíc, něco podobného má snad i Frankfurt a další.
Dalším faktorem je to, co uvedl Gustav (ekonomika, company policy). V době, kdy jsem odcházel od ČSA, začínala firma poměrně výrazně tlačit na omezení "kapitánského paliva", tj. toho, které si kapitán, mnohdy "baj voko", přihodí navrch. Ono každé kilo navíc něco stojí. Jiná věc do diskuze je ovšem, kolik peněz stojí jedna zbytečná diverze v porovnání s šetřením na palivu, ale to už je otázka spíš pro ekonomy
|
|