|  | Re: Re: Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 17:56 | |
|  | Vrtulové motory se dělí na pístové a turbohřídelové.
Tobě jde spíše o ty pístové což je většina malých aeroklubových letadla.
Pístové se dále dělí podle způsobu zapálení směsi na zážehové a vznětové a podle počtu dob cyklu na čtyřdobé a dvoudobé. Je to stejné jako u aut.
Pokuď Ti jde o princip tak pokud jste to ještě neměli ve fyzice (nebo kde se to dneska bere) tak u čtyřdobého motoru je to takhle:
1. sání - píst jde dolů, otevřeny sací ventily, nasaje se palivo a vzduch
2. komprese - píst jde nahoru a stlačuje směs
3. expanze - píst jde dolů, v zapalování přeskočí jiskra a zapalí směs která se rozpíná a tlačí píst dolů, pracovní doba
4. výfuk - píst jde nahoru, otevřeny výfukové ventily, spálená směs je vytlačena ven do výfuku
A celé se to opakuje.
Těch pístů je více, umístěny mohou být v řadě či hvězdici, jejich doby jsou posunuty proti sobě.
Protože motor běží optimálně řekněme v otáčkách 2000 až 3000 otáček za minutu kdežto vrtule je efektivní při 1400 až 1800 otáček za minutu tak je použit reduktor (což je převod malé/velké ozubené kolo). Ten může být nesouosý (mimo osu hřídele motoru) nebo souosý (v ose hřídele motoru).
Jestli chceš detaily tak skutečně doporučuji (nejen kvůli motoru) Učebnice pilota od nakladatelství Svět křídel, myslím že to bude k sehnání i na Slovensku.
|
| |
|