FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 24. 12. 2024, svátek má Adam a Eva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak se ovládá několik motorů? Jeden příspěvek | Celý strom
Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 16:47
MT206
Když piloti velkejch strojů ovládaj throttles motorů manuálně, tedy ne na autothrottl, musej si dávat bacha, aby pohnuly se všema (2,3,4) pákama stejně? Musí se pohnout všema pákama na mm stejně, aby měli všechny motory stejný RPM, nebo ja tam nějaká tolereance, nebo zařízení, který zajistí, aby třeba jednička neměla 80% a 2ka 78%..? Protože v FSce, (pokud teda nemá někdo special throttles) se tohle vůbec řešit nemusí, tak mě zajímá, jak se tenhle problém řeší v reálu.
 

Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 17:57
Jennik   
Na videu byva videt, ze ctyri paky u B747 drzi pilot pomoci trech prstu zaklesnutych "mezi" ramena pak. Vypada to jako velmi pohodlny uchop.

Ale nezapomen na dve veci:
1) u airlineru i vetsiny turbopropu se obvykle nastavuje maximalni nominalni vykon, takze "pretahnout" to nemuzes.
2) po vzletu, stabilizaci letadla a zapojeni AP se obvykle prepnes do Autothrottle, nebo proste uz mas cas si pekne poladit plyn i RPM.
3) turbopropy mivaji obvykle automaticke synchro RPM, takze se ti vlastne pri drobne nepresnosti plynu rozhodi akorat tak lehce torque
4) napada me, jestli ony ty paky nemaji vuci sobe navzajem jakousi ne-vuli resp. detent / zapadku
 

Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 18:26
A.J.Scandall   
ad 1) jak to myslíš? Právě že nastavení nominálu/MCT/Take-off režimu je to nejnáročnější z hlediska přesného dodržení režimů... Výjimkou je systém detent/notch v kombinaci s elektronickým řízením motorů (EEC či FADEC), jako měla ATR, nebo má A320 či některé bizjety. Většina strojů to ale nemá a je to citlivé na překročení parametrů

ad 2) tam kde systém detent + FADEC není, ti to před zapnutím AP udělá PM (pilot monitorující), resp. FE (palubní inženýr, pokud je)

ad 3) synchronizaci už mají i některé jety. Nicméně synchronizace vstupuje v činnost až při velmi, velmi malém rozdílu výkonů/tahů motorů a má to za efekt spíš zamezení "štěkání" motorů. V modernějších strojích (ATR 42/72-500, DASH 8-400Q) to dokonce doladí otáčky tak, aby šly do protifáze a do určité míry to vzájemě "utluče" akustické špičky (odborníci na vlny mě jistě poopraví)

ad 4) vzájemně vůči sobě plynové páky nemají nic.

Celá věda je v tom, že se plny musí držet tak, aby jely souměrně. Ani to ovšem s ohledem na nerovnoměrnou akceleraci lopatkových motorů ovšem nezaručí naprosto symetrický nárůst výkonu/tahu, nemluvím o různé opotřebovanosti levého a pravého motoru. Není tedy neobvyklé mít při stejně nastavených režimech motorů rozhozené páky. Na starších ATR (42-300) to bylo celkem běžné.
Je-li aktualní rozdíl mezi levou a pravou stranou výraznější, správně vycvičený letec (s bystrým okem, či citem v zadku) to hned pozná.

Na závěr perlička - na starých čtyřmotorových strojích (DC-8, B707, CV-880 apod.), kde doba akcelerace motorů z volnoběhu či nižšího režimu byla dlooouhá, se to dělalo tak, že se vnější dvojice motorů stáhla na přiblížení na volnoběh, a vnitřní pro dosažení požadovaného tahu jela na vyšší otáčky. Změny tahu se dělaly jen na těch roztočených, u kterých už reakční doba byla zřetelně kratší. Dvojici na volnoběhu se přidávalo jen v případě go-aroundu
 

Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 18:44
Jennik   
Dik, to je rozdil, kdyz se odpovedi ujme nekdo, kdo tomu opravdu rozumi
 

Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 19:41
Rychlokvaška
Dodal bych ještě zkušenost s malýma písťákama, kde je těch pák trochu víc - Seneca nemá v základní výbavě ani RPM sync, ani phase sync a díky tomu že jsou motory protiběžné (díky bohu za to při asymetrickém řízení , tak je každý jiný a tím pádem nikdy ne přesně sladěný. A tím že mají motory ještě turbo, které ma příslušné zpoždění, je někdy posunování těch 6ti páček hotová alchymie a když je všechno sladěné, vypadá to přesto někdy jako "dogs dinner"

V praxi to vypadá tak, že pro vzlet se nastaví pro oba motory mixtures na max, RPM na max, pomocí throttle se zvýší otáčky na 2000, zkontroluje se že je vyvážené MAP a fuel flow a pak se odbrzdí, throttle posunou na 35" MAP a jde se na to. Po vzletu se pak přenastaví RPM na 2400 (což podle RPM gauge a synchronizovaného zvuku už je samo o sobě každá páka trochu jinde) a MAP na 34" - tím že se obě throttle stáhnou o stejný kousek sice chvíli vypadá ok, ale jak se ustálí turba, vždycky je tam nějaký rozdíl a sladění obou chvíli trvá. Výsledkem je, že ani jedna sada pák není pro oba motory ve stejné poloze. Naučit se s tím pak při různých režimech lítat tak, aby to člověk i rozhozené posouval stejně je občas celkem pěkná otrava

Ale takovej je život....řešit to takhle pro 4 a víc motorů musí být docela sranda
 

Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 20:16
Luděk Ch.
No, ještě to pochopím při klidném letu, kdy je na to čas, ale v nějakých horších podmínkách, podle přístrojů, v turbulencie a střihu větru na přistání, pokoušet se udržet potřebnou rychlost a přitom hlídat ty motory, hmm, to už si představit nedovedu
 

Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 20:32
Teflon_490   
Tak podle mne te ty turbulence a spatny pocasi rozhazi daleko vic nez nejaky spatne nastaveny rezim motoru za bezvetri.
 

Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 20:43
A.J.Scandall   
To už je pak o prioritách, když má člověk fofr a dochází mu volná kapacita, tak přesné doladění motorů má nižší prioritu před důležitějšími věcmi. To, jestli se v ten okamžik motory hádají, nebo je místo 2600ot/min nastaveno 2650, nebo plnění +-inHg není tak důležitý. Vzpomínám si, jak kdysi jeden inspektor (K.P., letectva chlouba) při přezkoušení na L-200A (tj. ta verze s dvoulistýma elektricky stavitelnýma vrtulema) říkal na moji snahu doladit motory na 600mmHg/2400ot "vys..r se na to č....ku, takhle by ses ucvrnkal, jestli tam je 2350 nebo 2450 je úplně jedno" (kdo L-200A někdy lítal, ví, o čem mluvím... A kdo zná toho inspektora, tak chápe, proč jsem použil neslušné výrazivo )

Jinak mě v tomhle ohledu docela zklamal FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Pro ty, kteří nejsou příliš obeznámeni s problematikou, je to něco jako fly-by-wire pro ovládání motorů, tj.mezi plynovou pákou a motorem není žádné táhlo, jenom kablík. Měl jsem za to, že řídící jednotka se postará o plynulou akceleraci, vzájemnou koordinaci otáček apod. A ono to má nectnosti úplně stejný jako starej systém... Jedinou výhodou je to, že se pomocí detentů/notchů dá velice přesně a bezpečně nastavit climb/MCT/take-off thrust
 

Re: Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 20:54
Luděk Ch.
To se docela divím, vždyť pokud už je ovládání elektronické, je to vlastně už jen otázkou vhodného software, co všechno bude ten systém hlídat. Mimochodem, četl jsem v nějaké knize o vzpomínkách bývalého pilota ČSA, že starší proudové dopraváky (tuším to byl Tu-104?) měl zakázané určité rozmezí provozních otáček (kvůli pumpáži) a při přiblížení, aby byl vhodný tah, bylo občas nutno jeden motor držet pod a druhý nad těmi kritickými otáčkami, jinak by byl tah příliš malý nebo naopak velký. Je to možné?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 20:59
A.J.Scandall   
O pumpáž ani tak nejde, to mají motory dlouhá léta ošetřené pomocí kupříkladu protipumpážních pasů (či ventilů), spíš jde o to, že akcelerace motoru z volnoběhu je pořád vcelku líná, náběh motoru nelineární a stejně tak nelineární je poměr mezi polohou plynové páky a otáček motoru. To jsem si právě naivně myslel, že ta digitální potvora bude mít nějak ošetřené...
 

Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 21:17
Rychlokvaška
Instruktoři nám vždycky říkali - berte to tak, že FADEC je vysoce nákladné, komplikované a superinteligentní zařízení, které je ve výsledku pouze krabičkou, která na základě pilotova povelu "chci tolik" jen podle momentální nálady přiškrtí přívod paliva do spalovací komory ;o)
 

Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 21:42
A.J.Scandall   
Nám zase při výcviku ve Flight Safety říkali "In FADEC we t(h)rust"
 

Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   22. 11. 2007 / 09:34
SONP   
Jěště na téma poloha plynových pák:

U reálné TU-154 je charakteristické, že se v průběhu letu ovládací mechanismy jednotlivý motorů "rozladí" (má to co dělat s nějakou automatikou, blíže nevím). Toto má za následek, že pak pro nastavení stejného režimu na všech motorech je potřeba dát každou z pák do úplně jiné polohy, takže palubní inženýr si musí vyvinou takový prstoklad, aby všechny motory měly stejné %.

Pěkně je to vidět na tomto (slavném) videu - v čase 1:30 a dále:
http://www.youtube.com/watch?v=Qe50R7Iufls

 

Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   22. 11. 2007 / 12:51
Balooo   
Tu-134 se při klesání z vyšší cestovní hladiny nedával v určité výšce volnoběh, ale jeden motor musel zůstat na 81% N1 kvůli tlakování a hydraulice.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 22:15
BigglesR   
Vysvětlete prosím někdo, co je a jak vzniká pumpáž.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 22:39
Už přistál   
Tak přesně na tenhle styl otázek se tady vyvinula alergie.

Tohle je málo? http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=78556&lan=0
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   22. 11. 2007 / 12:29
Luděk Ch.
Už si to přesně nepamatuju, ale psal tam právě něco o tom, že ty motory měly určité rozmezí otáček (bohužel v oblasti hodnot, které se využívají zejména při přiblížení) vyloženě zakázané, že v nich nesměl jet, pouze přes tyto otáčky mohly přejít při akceleraci/decelaraci, ale nesměly v nich setrvávat. Popisoval to tak, že pokud mu potřebný tah vycházel, že by se s oběma motory do těch otáček zrovna potřeboval trefit, tak musel nechat jeden motor pod a jeden nad. No snad tu knížku někde vyštrachám a zkusím upřesnit, jak přesně to psal a tyl letadla.
 

Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   21. 11. 2007 / 21:08
Rychlokvaška
Jak psal AJS, při přiblížení to prostě někam drbneš abys měl dobrou rychlost a nějaký ladění je fuk...to jen když vedle tebe sedí instruktor a připadá mu, že máš příliš stabilizovaný přiblížení, tak tě ve správný okamžik rozhodí nějakým zařváním, jako "podívej se jak máš rozhozený MAP!". Časem si zvykneš na to reagovat "standby", aniž by ses podíval dolů na budík, což většinou vyloudí na tváři instruktora příslušný úsměv, ale ze začátku je to peklo
 

Re: Re: Re: Re: Jak se ovládá několik motorů?   22. 11. 2007 / 12:31
Luděk Ch.
No, jsou situace, které pilotům nezávidím Ale jinak vám všem držím palce!
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ