Pár poznatků, co jsem kdysi někde zahlédl:
- schopnost dlouhodobě snášet přetížení v letadle je krom fyzické kondice, výcviku a anti-g vybavení ovlivněna také sklonem sedadla. Patrně to má vliv na převýšení, do kterého musí srdce čerpat krev a asi je i menší stlačování páteře. F-16 měla mít původně sedadlo se záklonem 60°, kompromis byl nakonec "jen" 30°. Ne že by pak dávala více, než 9G, ale pilot by to snášel lépe.
- můj odhad kolik by byl pilot se všemi technickými vychytávkami schopen vydržet a při vědomí odřídit dlouhodobější manévr je tak nejvýše 15G. Pohodlné by to ale nebylo.
- při katapultáži je přetížení u bojových letadel kolem 18G, přetížení působí vertikálně, tedy pro srdce velká zátěž a dost možná to mnoho pilotů zaspí.
- při autohavárii lze přežít až do 90G, pak už se asi láme krční páteř a teče mozek. Určitě ale budou situace, kdy k podobným "defektům" dojde i třeba při těch 50G. |
|