Když jsem letěl minule nad Atlantikem, tak to vypadalo následovně. Při vstupu do Oceanic prostoru jsem požádal o SELCAL check (v IvAp Flightplanu je nutné mít v poznámce vyplněnou položku př. SEL/EHFK).
Řídící má na to v IvAcu spešl funkci a vyťuká-li potom tento SELCAL, tak se pilotovi ozve onen zvuk (je to ten samý zvuk jako když vás řídící přelaďuje na UNICOM a přijde vám ta červená hláška spolu se zvukem - malinko jiný zvuk než při chatu či msg).
Proběhne-li úspěšně SELCAL check, tak pilot může ztlumit rádio (mě dokonce řídící povolil přepnout na UNICOM) a při každé další komunikaci řídící napřed použije SELCAL, aby dal pilotovi najevo, že s ním chce komunikovat (funguje to i tehdy, když mám naladěn UNICOM nebo jinou freq). Pro pilota to pak znamená, že zesílí zvuk (nebo se přeladí na danou freq, pokud ji nemá aktivní) a odpoví: "xxx oceanic, callsign, go ahead."
Pozor. Neplatí to samozřejmě pro pravidelné "position reporty", kdy je pilot sám povinen zahájit komunikaci a podat příslušné hlášení o poloze. |
|