Ahoj Tome...a tohle mi připomnělo, že jsem s tebou o reverzech zapomněl mluvit tenkrát v hospě. Pořád mám na paměti, jak jsi mi onehdá před lety zdůrazňoval, to co jsi teď tady napsal - že reverzy se používají pouze pro "odlehčení" brzd a nemají vliv na snížení brzdné vzdálenosti. Předpokládám, že tenhle závěr vznikl při debatě s piloty, takže se zeptám - není možné, že jste se jen špatně pochopili ?
Protože:
1.) Budu citovat z popisu v systémech - "The difference in stopping distance in an aircraft with and without reverse thrust are quite marked". Pokračují slova jako "dramatically", apod.
2.) Výkon motoru v režimu reverse thrust je poměrně velký, není to idle (taky proto se od určité rychlosti reversy zase zavírají) a vznikající brzdný účinek je opravdu poměrně značný.
Jisté nedorozumnění mohlo podle mně vzniknout ze dvou důvodů:
1.) S reverzy se nepočítá v performance výpočtech. Jsou brány jako "always maybe", protože důvodů proč je nezle použít mlže být celá řada. Tzn. z pohledu výpočtu Landing Distance Required opravdu není rozdíl mezi reverzy ano/ne, i když realita je samozřejmě rozdílná.
2.) Autobrake systémy fungují na principu zpomalení o x kt na jednotku času. Tzn. ano, pokud nebrzdíš manuálně, může systém dávkovat brzdnou sílu měřením negativního zrychlení, kterému když pomáhají reverzy a spojlery, není pak potřeba tolik činit brzdami.
Nevím popravdě v čem tkví problém toho nedorozumění. Co ale považuju za celkem jisté je, že reverzy mají na brzdnou dráhy účinek a to poměrně velmi značný. v kombinaci s autobrake (narozdíl od manuálního) to už může být jiná písnička, ale to závisí letadlo od letadla a rozhodně se reverzy i v tomto případě projeví na dráze, která je např. mokrá. |
|