Já bych se onoho pilota MD-80 ne snad přímo zastal a měl pro něj pochopení...ono to nakonec s odstupem zní snadno - chtěl co nejdřív přistát. Jenže co je všechno za tím "co nejdřív" skryté ? Kolikátý to byl goaround, jak je trápilo palivo, jak byli unavení, jaké byla atmosféra na flight decku, jestli nepřekračovali max. počet hodin ve službě, jak jim pomohl ATC, jak problematické bylo počasí (mělo se prudce horšit?), jak dobrou měli vyhlídku pro divertování (on monzun v Asii není žádná místní bouřka), jakou má pro GoAroundy politiku daná aerolinka (ne každý je bere jako "normal procedure" jako BA), jaké byly další stresující situace ? Je toho strašně moc a posádka s tím určitě nechtěla takhle praštit a zabít sebe nebo ostatní. V dané situaci jim to prostě připadalo jako dobrý nápad a je otázkou co je k danému rozhodnutí vedlo, nebo nedej bože dotlačilo.
Ono divertovat je samozřejmě to nejlepší řešení podobné situace - ale ne vždy má člověk takovou možnost volby, pokud se rozhodne pozdě. I velmi kvalifikovaný a zkušený pilot se dostane snadno do situace, že prostě musí přistát tam kde je a na první pokus, jinak je zle. Důvodů může být spousta a takové situace se prostě stávají.
A k těm lowcostům a 1-2-3 pilotům. Každý musí nějak začínat a nemám pocit, že by byl moderní výcvik v něčem horší než dříve. Díky důrazu na lidské faktory, automatizaci, spolupráci uvnitř posádky a postupy aerolinek bych řekl že je na mnohem vyšší úrovni než dříve. Stejně tak lowcosty nejsou synonymum nekvalitních či nezkušených posádek a malého důrazu na bezpečnost. Možná občas i právě naopak (snad s výjimkou poněkud depresivního Ryanairu). Problémy bych viděl spíš jinde - v krátké době na levou sedačku a v z mém pohledu naprosto nešťastném rozhodnutí povolit zahájení výcviku v rámci nové MPL licence. |
|