Protože je tahle diskuse až na pár příspěvků zcela tradičně o ničem, dovolil bych si udělat takové malé summary-zamyšlení pro tyhle nekonečně otravné debaty:
1.) O nákupu letadel rozhoduje management - ten musí zohledňovat zjednodušeně řečeno nákladovou a výnosovou stránku. Za tímto jednoduchým vyjádřením se ale neskrývá jen to "za kolik se to koupí, za kolik se to opraví a za kolik to uletí jednu hodinu", ale obrovské kvantum dalších věcí, jako je např. cena půjčených peněz, rychlost dodávky, dostupnost a cena náhradních dílů, vhodnost pro spektrum destinací a způsob jejich obsloužení, množství pasažérů a carga přepravených za jednu nákladovou jednotku, komfort, vybavení dostupné "on-site", nároky na posádky, atd. atd. atd. Tak trošku ve velkém to, co rozhoduje např. i o koupi obyčejného auta pro rodinné potřeby. Jestli "to vypadá pěkně", nebo to "má tamten a je spokojen", nebo to "dobře nasimulovalo PMDG" je mírně řečeno podružná záležitost.
Možná se pletu, ale imho na naší konferenci není žádný zástupce této skupiny osob, nebo řekněme manažer, alespoň nakupující stroje tohoto typu.
2.) Provoz letadel zabezpečují technici. Ti mají také svůj příslušný střední management, který pokud je dobrý, tak je schopen zasáhnout do rozhodovacího procesu názory a zkušenostmi svých podřízených. Tohle soudě podle ohlasů např. v ČSA ne zrovna dobře funguje, ale tak to někdy chodí. Každopádně právě technici se o ta letadla budou starat a jen oni vědí, nakolik se liší v nárocích a nákladech na údržbu a jaká je jejich "trvanlivost". Tzn. jak dlouho trvají, jak jsou pracné a kolik stojí jednotlivé předepsané kontroly, jak často, jak pracně a za kolik se co mění a jak dlouho trvá to získat, apod.
Opět se možná pletu, ale až na výjimky spočítatelné na prstech jedné ruky tu není příliš obporníků, kteří mají ve své práci toto na starosti. A otázkou je, kolik z těch co ano, strávili několik let v útrobách obou typů letadel, nebo aspoň měli na starosti tým lidí, kteří tak činili. Jediný člověk který mně napadá, a jehož názorů si velmi vážím, přispívá na jiný server než je ten náš.
3.) Letadla létají piloti. To oni a ne management, technici, nebo řídící letového provozu tráví v daném pracovním prostředí (kokpitu ovládajícím letadlo) několik hodin v kuse a mají na starosti těch několik stovek lidí za svými zády. To jak je dané prostředí optimalizované, výkonné a přívětivé pro jejich činnost rozhoduje o tom, nakolik je dané éro "dobré" z jejich pohledu. Ono totiž ve skutečném letadle (narozdíl od toho simulovaného v FSce) platí mezi množstvím ovládacích/monitorovacích prvků a "přívětivostí" nepřímá úměra. Zatímco si může pilot classic 737, nebo třeba Tu-154 připadat jako profík, že je schopen to všechno zvládnout, ve skrytu duše si dost často říká - kéž by mně někdo ušetřil toho neskutečného množství věcí, které tak otravují, zesložiťují a bezproblému by je zvládl automat. Ono totiž řízení skutečného letadla není jen o tom na co si hrajeme v FSce - jak zvládnout systémy. V reálu je zvládnutí systémů několik málo procent toho základního, co se člověk učí v začátcích jako násobilku a co se považuje za naprostou samozřejmost v budoucnu. A právě to co je nad tím, to dělá létání létáním a čím jsou ty systémy složitější na obsluhu, tím méně prostoru, ale i radosti na létání zůstává. On je totiž velký rozdíl mezi tím, když padají kroupy, lítají blesky, ubývá palivo a vypadne jeden motor a místo procházení 5ti stránek checklistu, výpočtů optimální rychlosti pro sestup a hladiny pro jeden motor, hledání nejbližšího letiště a řešení kvanta dalších věcí pilot flying jen mrkne na PFD, zarovná "green dot" na speed tape s bílou čárkou a zbytek může řešit v pohodě a relativním klidu ex-post. A zatímco mu všichni budou říkat "zmáčkni ENTER vole" a smát se playstationům, až dojde na lámání chleba, bude on tím s úsměvem na rtech, pokud se tak tomu dá říkat.
Ono totiž kluci opravdu - až budete jednou takovou mašinu řídít v reálu (ne v FSce a ne prostý let z bodu A do bodu B), tak poznáte opravdový rozdíl mezi filozofií Boeing Classic a Airbus.
A tím se dostávám k závěru bodu 3 - kolik je tu skutečných pilotů létajících jety, nebo alespoň libovolná dvoumotorová letadla na úrovni komerční licence ? Taky jich nebude mnoho. Ti co na takové úrovni museli svoje vědomosti a schopnosti prokázat mi dají jistě zapravdu v tom, že řídit dané letadlo a ovládat jeho systémy zvládne každý a hned. Musí, ostatně jinak by ho nikdo ani nikam dál nepustil. Být ale kvalifikovaným pilotem daného letadla, to už je ale opravdu úplně jiná story. |
|