| | Re: začátečník v IFR-Heading 17. 6. 2007 / 15:02 | |
| | Takže, koukám, že se chlapci moc nepředvedli a radí ti tady páté přes deváté...
1. To, že letíš na Ap neznamená, že letíš IFR. IFR znamená let podle radionavigačních přístrojů a klidně ho lze provádět i bez použití autopilota.
2. Autopilot je systém, který umí automaticky stabilizovat letadlo podle přednastavených hodnot. Má několik základních režimů / kanálů a je nutné se je naučit a pochopit:
- AP ON / OFF - hlavní vypínač autopilota, to že je ON ještě neznamená, že bude řídit letadlo, záleží jaký režim mu dovolíš a nastavíš.
- HDG - heading je funkce, která zajišťuje laterální / horizontální stabilizaci a sleduje určitý přednastavený magnetický kurz. Nastavuje se pomocí krouticího knoflíku Heading Bug a nastavený kurz se většinou objevuje jako červená značka na přístroji HSI - nebo radiokomasu.
- ALT - je funknce, která stabilizuje letadlo vertikálně v určité výšce, ovládá výškovku a udržuje přednastavenou výšku. Tento údaj se obvykle nastavuje přímo na přístroji autopilota, ale jsou i jiná řešení.
- NAV - je jiný druh horizontální stabilizace. musíš mít na NAV1 rádiu nastaven příjem konkrétního radiového majáku VOR nebo ILS a pomocí knoflíku CRS - Course zvolíš určitý směr k/od majáku neboli radiál, který má letadlo sledovat.
- APP - podobné, ale používá se k dvojí stabilizaci letadla na sestupu k dráze, která je vybaná ILS vysílačem, který opět musíme naladit na NAV1 přijímači. APP nejdříve navede letadlo horizontálně do přednastaveného kurzu vůči majáku / dráze a posléze zahájí i stabilizaci vertikální na sestupové rovině k prahu dráhy / Glide Slope.
- V/S - je funkce udržující konstantní Vertical Speed - tzn. rychlost klesání / stoupání
- SPEED hold - je funknce, která pomocí manipulace s plynem ovládá výkon motorů a udržuje konstatní rychlost. Bývá dostupná u většáích letadel a airlinerů.
To by pro začátek stačilo. Důležité je zmínit, že IFR letem se stává až ta situace, kdy právě pomocí přístojů v letadle zjišťuješ svojí pozici vůči VOR, NDB a dalším radionavigačním zařízení a pomocí autopilota i bez něj udržuješ pozici právě tam, kde je právě potřeba. Trasa takového letu se pečlivě plánuje předem.
Doporučuju se věnovat trénování používání autopilota na jednodušším stroji, nabízí se skvěle provedená "školka" neboli Learning Centrum, kde se tyhle věci hezky naučíš. Pak se budš muset seznámit s tím jak fungují různá radionavigační zařízení a jak se využívá příjem jejich signálu v letadle pomocí přístrojů a autopilota. |
| |
|