Dva dráty tam nejsou kvůli zálohování, kdyby jeden praskl, ale proto, že se jedná o vedení ZVN (zvlášť vysokého napětí) a uspořádání více vodičů pro jednu fázi odstraní či zmenší koronu - zrovnoměrní elektromagnetické pole okolo vodičů. Kdyby jeden drát praskl, mohl by se dotknout země či konstrukce stožáru a stejně by došlo k vypnutí. U nás se to používá u vedení vvn - 400 kV, tam jsou uspořádány tři vodiče do trojúhelníku pro jednu fázi.
Ostatní zde již bylo rozebíráno. Helikopotvora je izolovaná od země a výboj, který nastává při přiblížení je jev při uvedení vodiče a helikoptéry na stejný potenciál. A lepší, když to projde drátem než maníkem, který dělá údržbu. Asi by spadl.
Zkratování a uzemnění vodičů při údržbě trolejového vedení je jeden z bodů zajištění pracoviště pro bezpečnou práci. Dělá se na všech venkovních vedeních, tedy i při pracech na distribuční síti od hladiny napětí vn. Je to pět bodů zajištění pracoviště:
vypni
zajisti
odzkoušej
uzemni a zkratuj
odděl živé části od neživých (části pod napětím od ostatních)
Spojením se zemí, tj. uvedením na stejný potenciál jako má země, se chrání proti atmosférickým výbojům a naindukovaným napětím do vedení. Kdyby pár km dále práskl do vedení blesk, tak uzemnění vodičů svede toto napětí do země a nepozabíjí montéry, kteří na vedení dělají. Také chrání před možným chybným zapnutím vedení při údržbě. Před zapnutím vedení se musí uzemnění a zkraty odmontovat, jinak by z toho byl pěkný ohňostroj.
Aby v té divočině na videu toto nemuseli dělat, asi by to trvalo déle naž vlastní údržba, tak provádějí údržbu pod napětím. Pak ani nemusí vypínat a přerušovat dodávku energie. |
|