FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
helicopter cable inspector - SÍLA !!! Jeden příspěvek | Celý strom
helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 16:16
miki_pilot
http://www.flixxy.com/helicopter-cable-inspector.htm
Tak tohle je fakt síla. Teda docela nářez. Kdo umí, ten umí. Asi tohle žádná pojišťovna nepojistí.
 

Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 16:56
zuNus   
senzacni , klobouk dolu
 

Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:05
Promact
Ten výboj to bude nějaká fotomontáž.Když nejsi spojenej se zemí tak nemá kde přeskočit.JInak se takhle opravdu provádí inspekce na vvn vedení.Jednou dokonce takhle přejeli přes čáru do Rakouska.
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:23
Jaakov   
Hele, v čem je teda vtip? Chápu, není uzemněnej, ale to potom způsobí co? Proč ho to nespálí na uhel se táži? Je tady někdo kompetentní?
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:48
Balooo   
Je to tam napsany - vyrovnava se elektricky potencial.
 

Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:14
miki_pilot
Přesně tak, rozdíl potenciálů vzniká i ve vzduchu. Není i velký, ale je. Ta tyčka především zabrání, popálení, protože ten proud není nebezpečný, ale to jiskření má teplotu. Asi tak.
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:07
Už přistál   
Protoze neprochazi proud, protoze nema kam.
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 20:31
dandee
to iskrenie to je vybijanie statickej elektriny.Dobry kopanec z elektriny mozes dostat aj ked visis z vrtulnika a dotknes sa zeme.Zrejme ide o podmienky a dobu letu a dalsie veci,ktore ovplyvnuju na aku hodnotu sa dokaze ta masina nabit.Lietadla maju tzv.vybijace statickej elektriky na kridlach a stabilizatoroch.Su to take kefky.Vrtulniky neviem co maju.Asi takeho elektrikara,ktory ich pred pristatim vybije.....
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:25
pseudoMates
Nevim, nejsem elektrikář, ani elektronik.. Ale přijde mi, že to video ani v nejmenším fotomontáž není..
Proč by pak na sobě musel mít speciální oděv apod.. Btw.. Když vystoupíš z auta, který nemáš dobře uzemněný, taky dostaneš šlupku, ne.? Ta helikopotvora taky třeba není perfektně uzemněná, takže se asi "nabíjí", a vzhledem k tomu, že ten chlápek na ní sedí, tak asi přijímá část proudu z ní.. Tak možná proto tam přeskočí ta jiskra..
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:08
Už přistál   
V tom je právě ten fór, že ta helikoptéra není uzemněná. Kdyby byla, tak by to nemohli dělat.
 

Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 11:36
Marky Parky   
Ono kdyby byla helikoptéra uzemněná, tak by měla strašně malej akční rádius
 

Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 23:53
Už přistál   
Mohla by tahat kabel, aby se uzemnila. Ale chodily by stížnosti od poškozenejch, co dostali pohlavek.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 08:57
Stew
No nevim, to by se ten vrtulník nesměl přiblížit k naší jisté městské čtvrti, pilot by riskoval svůj život a ztrátu heliny několikanásobným překročením MTOW
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:08
Mike2811
Taky nejsem elektrikář, ale nebude to tím, že když vystoupíš ty se uzemníš, ale auto je stále špatně uzemněné ?
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:17
Unyax
Hehe, ten výboj rozhodně není fotomontáž. Vyrovnává se elektrický, respektive elektrostatický potenciál dvou nabitých objektů. Nejsem přes elektriku, abych to mohl vysvětlit odborně, ale vidím to takhle: Vrtulník ve vzduchu je elektricky nabitý předmět. Nevím, jestli se nějak navenek projevuje to, že má generátory střídavého i stejnosměrného proudu, ale co hlavně - listy rotoru protínající vzduch obrovskou rychlostí produkují šílený elektrostatický náboj. Ten se nejdříve musí vybít. A chlápek si může vybrat: Buď to půjde přes něj, když se chytí packou, nebo si vezme ten drát spojený s kostrou vrtulníku. Druhá možnost se asi osvědčila víc.
Tohle ale není jen záležitost drátů elektrického vedení. Když vrtulník přistává na lodi, je to to samé.
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:21
Unyax
Pokud to někoho zajímá hlouběji:
http://www.oos.army.cz/cos/pdf/168001.pdf
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:20
Stew
Žádná fotomontáž to není, takhle se to fakt normálně dělá Když se ta helina přiblíží k VN drátu, ten maník ji uvede na stejný potenciál jako je to VN (vysoké napětí)- ten prut co drží v ruce je vodivým lankem spojenej s vrtulníkem a proud toho výboje prochází tím lankem, né maníkem. Vzduch není ideální izolant - proto to jikří a proud teče z toho VN kabelu přes prut a vrtulník do okolního vzduchu. Zároveň s prutem si tam cvakne druhé pevné lano - spojí natvrdo helikoptéru s VN vedením a jsou na stejném potenciálu, prut odloží a může bez obav přelízt na to vedení. Kdyby v tom momentě přelízání nebyla mašina a to VN propojené, spadne dolů lidskej škvarek. Pak se zase musí spojit tím prutem s helinou, aby mohl odpojit to pevné lano s karabinou a ona mohla poodletět. To samé když se vrací - postup je stejný.
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:23
Unyax
To jsem si ten komentář mohl ušetřit.
 

Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 18:31
Stew
Já taky
 

Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 22:49
FSPilot   
No, je ale zajímavé, že tam pak leze a dotýká se 2 drátů zároveň. Znamená to, že v nich je stejný proud, tedy (pólově) tak, že to nezkratuje? Vím, přikládal tam nějakou (vypadalo to kovově) plošinku, kterou zahákl o oba dráty, ale nic se nestalo a tudíž nepředpokládám, že by to nějak zkratovalo to vedení. Jak je to teda s těmi dráty? Jaké proud tam teče? a co se stane, když se spojí?
 

Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 22:57
miki_pilot
ty dva dráty jsou tzv. jena fáze a jsou vlastně galvanicky propojeny, jinak by ho to určitě zabilo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 23:09
FSPilot   
No právě, mě zajímá, proč se tam nic nestane, když to spojí nebo co se stane z fyzikálního hlediska, že prostě nedojde k tomu klasickému známému ničivému zkratu? Totéž je k vidění, když se pracuje na trolejovém vedení (např. u vlaků), kdy takovou tyč zaháknou o trolej a drátem spojí se zemí (kolejnicí) a od určité vzdálenosti na to v pohodě můžou šahat Trošku mi to nejde do hlavy
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 23:40
Unyax
Miki Ti na to odpověděl. Ty 2 dráty jsou jedna fáze, tzn. v jednom teče to samé, co ve druhém. Na těch druhých dvou drátech naproti leze jiný chlápek. Aby se stalo to, co očekáváš, museli by se ti 2 během práce na drátech sblížit. Takhle to máš na všech stožárech, s tím rozdílem, že u nás v polích stačí jeden drát, zatímco někde v nedostupné divočině to asi raději vedou ve dvou drátech, kdyby se s jedním něco stalo, ať není celé město týden bez proudu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 23:58
Lukas.wz   
I u nás se to vedou ve dvou drátech..

Tže ja HK divočina..? sry DEJVe..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 10:06
Biker
Dva dráty tam nejsou kvůli zálohování, kdyby jeden praskl, ale proto, že se jedná o vedení ZVN (zvlášť vysokého napětí) a uspořádání více vodičů pro jednu fázi odstraní či zmenší koronu - zrovnoměrní elektromagnetické pole okolo vodičů. Kdyby jeden drát praskl, mohl by se dotknout země či konstrukce stožáru a stejně by došlo k vypnutí. U nás se to používá u vedení vvn - 400 kV, tam jsou uspořádány tři vodiče do trojúhelníku pro jednu fázi.
Ostatní zde již bylo rozebíráno. Helikopotvora je izolovaná od země a výboj, který nastává při přiblížení je jev při uvedení vodiče a helikoptéry na stejný potenciál. A lepší, když to projde drátem než maníkem, který dělá údržbu. Asi by spadl.
Zkratování a uzemnění vodičů při údržbě trolejového vedení je jeden z bodů zajištění pracoviště pro bezpečnou práci. Dělá se na všech venkovních vedeních, tedy i při pracech na distribuční síti od hladiny napětí vn. Je to pět bodů zajištění pracoviště:

vypni
zajisti
odzkoušej
uzemni a zkratuj
odděl živé části od neživých (části pod napětím od ostatních)

Spojením se zemí, tj. uvedením na stejný potenciál jako má země, se chrání proti atmosférickým výbojům a naindukovaným napětím do vedení. Kdyby pár km dále práskl do vedení blesk, tak uzemnění vodičů svede toto napětí do země a nepozabíjí montéry, kteří na vedení dělají. Také chrání před možným chybným zapnutím vedení při údržbě. Před zapnutím vedení se musí uzemnění a zkraty odmontovat, jinak by z toho byl pěkný ohňostroj.

Aby v té divočině na videu toto nemuseli dělat, asi by to trvalo déle naž vlastní údržba, tak provádějí údržbu pod napětím. Pak ani nemusí vypínat a přerušovat dodávku energie.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 15:26
dandee
Teraz som sa bavil s odbornikmi priamo od fachu,takze skusim oponovat na to , ze to je pod prudom.Takze nie je to pod prudom. Nejaky usekovy dispecer vypne urcity usek vedenia aby si tam ti chlapci mohli zadovadet.Samozrejme, ze je to vsetko dohodnute......asi.
U nas su na to specialne plosiny, ked je treba nejaky fyzicky zasah,i ked neviem ako by dosli s plosinou napriklad v priesmyku za Strecnom na vysoke vedenie,ktore je v 60stupnovom stupani.
No a kontroly vedeni sa u nas robia termoviziou,takze asi mame modernejsiu technologiu....zrejme.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 08:44
Aldaran
No, nevim, kdo byl ten odbornik o fachu, zrejme nejaky elektrikar, ktery vymenuje pojistky a opravje vypinace. (lidi od fochu t.j. tech, kteri mohou provadet prace na VVN pod napetim je u nas cca 50) Samozrejme ze se nektere prace na VN a VVN provadeji i pod napetim. Jedna se hlavne o vymenu izolatoru, pri vymene nosnych lan se vedeni vypina. V nekterych reakcich si autori trochu pletou NN, VN, VVN, z toho prameni rozpory, ktere se zde objevly. Kazde napeti se totiz chova jinak a proto se k PPN (prace pod napetim) musi take jinak pristupovat. Pekny clanek s popisem jak to lze delat i bez vrtulniku : http://www.volny.cz/casopis.energetika/e_0606_3.html
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 21:57
dandee
Tak hned som to odoslal "odbornikovi" na energetiku , ktory sa asi podivi.A ten odbornik naozaj robi v energetike.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 01:43
Peetrs (Robert)   
Když se spojí tyč s trolejí a kolejnicí je to vedení 100% už vyplé. Dává se to jako pojistka, kdyby tu trolej náhodou chtěl někdo omylem zapnout.

Kdyby to totiž nebylo vyplé tak by to byly jiné blesky než ty prskavky v tom videu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 12:27
Lukas.wz   
Já si myslím že to klidně může být zapnutý.. Viděl jsem dokument o amících jak opravovali nějaký vedení normálne z auta z plošiny..Jen tam prostě všude měli pogumovaný povrchy a nějaký speciální rukavice a boty a určitě to bylo nějak jištěný a ja nerozumím tomu jak,ale veřím že to prostě jde dělat i pri nevypnutém vedení..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 20:10
Peetrs (Robert)   
Ale jo nějaké práce na zpnutém vedení jdou ale nejde vyzkratovávat zapnuté vedení přes trolej a kolej. To by byly blesky jak sviňa.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 20:28
FSPilot   
Jak říkal jeden kamarád... "Jiskřičkýýýý!!!"
 

Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   15. 6. 2007 / 17:59
Pips   
Nedovedu si dost dobře představit výši finační odměny, za kterou by mě na ty dráty motivovali jít
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 00:12
Hory1989   
No, já bych byl radši jejich "taxikářem"
 

Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 09:35
Atarian   
To je uzasny!

Mel bych par dotazu na mistni odborniky...

- jak se ti borci co utikali takto do Rakouska dostavali pres jednotlive stozary vvn ktere jsou uzemene? Vzhledem k tomu, ze vsechny stozary u nas maji lana podvesena pod rameny, museli na tech lanech ruckovat...

- pokud zminovane video neni upravovane jak uvadite, co je to za masinu ta helikoptera, ze je slyset vyboj stat. energie a cvakani klesti a kovovych rozperek a neni slyset ani motor ani vrtule? Nejaka specialne upravena verze s odhlucnenym chodem pro nataceni u filmu?

Dik
V.
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 11:47
Stew
Ti co prchali do Rakouska neviseli pokud vím na fázi, oni se vezli po ocelovém laně co je až nahoře - samostatně - jde souběžně s vedením, je vodivě spojeno se zemí a stožáry a funguje jako hromosvod při bouřkách. Není v něm napětí. Každopádně vylézt na něj a nepřiblížit se k VN musel být sakra adrenalin.

Ohledně videa - zvuk bude jistě dodělávanej, v kravále té helikoptéry by určitě žádné prskance ani cvakání kleští nenatočili
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   16. 6. 2007 / 12:02
Unyax
To video je úryvek z IMAX Straight Up - Helicopters in Action. A jako u všech IMAXů je každý záběr a každý zvuk skoro umělecké dílo. V Mikrokosmosu jsme taky slyšeli, jak mravenci ťapkají, ačkoliv normálně je neslyšíme ani když nám vlezou do ucha..
 

Re: Re: helicopter cable inspector - SÍLA !!!   17. 6. 2007 / 08:46
Aldaran
procti se z postupu prace na PPN cast ohledne sedacek.

http://www.volny.cz/casopis.energetika/e_0606_3.html
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ