Mám takový pocit Ivoši, že tu tak nějak kombinuješ příliš věcí dohromady - vztlak, koeficient vztlaku, úhel náběhu, ustálený horizontální let...
Pomiňme, že od určité rychlosti (hodně vysoké rychlosti, mimo možnosti běžných dopravních i vojenských stíhacích letadel) letadlo křídla opravdu nepotřebuje, resp. nepotřebuje je pro generování vztlaku, ale hlavně stabilizaci (např. u raket). Něco jiného je to ale v ustáleném horizontálním letu - vztlak slouží k vyrovnávání tíhy a tah k vyrovnávání odporu....a vertikální složka tahu není dostatečná k vyrovnání tíhy, takže vztlak je určitě potřeba.
Na poláře profilu se jinak hlavně sleduje závislost koeficientu vztlaku vůči koeficientu odporu, resp. v přenesené formě např. u větroňů pro křídlo dopředné vůči vertikální rychlosti. Polára je hlavně odporová křivka - při jaké hodnotě např. dopředné rychlosti nebo úhlu náběhu je optimální hodnota vztlaku nejvyšší vůči odporu, což nastává právě při největší hodnotě koeficientu vztlaku vůči koeficientu odporu (indukovaný odpor s rychlostí klesá a ostatní s rychlostí stoupají a v místě průsečíku je odpor nejnižší). Na rychlosti je pak vyjma koeficientů závislý vztlak i odpor stejně. Protože zatímco koeficient vztlaku se blíží k nule (to je to co jsi nazýval vztlakem) a koeficient odporu od své minimální hodnoty vzrůstá (a v určitých rychlostech i dost skokově), o vztlaku se to už říci nedá, protože stejně jako odpor je krom koeficientu závislý také na čtverci dopředné rychlosti.
Stejně tak příliš nerozumím tomu zápornému vztlaku o kterém mluvíš. Záporný úhel náběhu, budiž...ale záporný vztlak ? |
|