FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Landing without wing (OT) Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 17:37
Rychlokvaška
Moderní dvoumotorové mašiny (F-15, F-18, F-22, F-14, Su-27, Mig-29, ...) mají podstatnou část vztlaku produkovanou samotným tzv. vztlakovým trupem. Stejně tak většina takových stíhacích letadel má řízení v podélné a příčné ose sdružené do tzv. elevonů (přesněji řečeno taileronů) - ocasní plochy v podobě plovoucího stabilizátoru, který se může krom klasické funkce pro změnu klopení pohybovat i diferenciálně a tak poskytovat impuls pro klonění. Díky téhle kontrukci neznamená ztráta křídla významný problém pro ovladatelnost letadla - křídlem se v takovém případě neřídí (křidélky). Stejně tak neznamená od určité rychlosti ztráta části nebo celého křídla problém s letuschopností letadla - pokud vztlak zbývajících ploch a trupu stačí pro vyrovnání aktuální hmotnosti a tailerony pro udržení stability, není problém.

Jak na to pilot reagoval, je vidět i z jeho vyprávění - nejdřív ani nevěděl o co se jedná, jednom cítil náraz a letadlo padalo do spirály. Po zvýšení výkonů motorů (zvýšení rychlosti) se mu podařilo let srovnat a při opětovné spirále při snížení rychlosti našel takovou, u které byl vyvozovaný vztlak dostatečný (cca 260kt). Pak už "jen" stačilo najít nejbližší letiště s možností zachycení pomocí lan kvůli vysoké rychlosti a věřit, že to zvládnou pneumatiky. Dál už to bylo jen o udržování dostatečné rychlosti a stability letadla.

Jinak tenhle konkrétní případ se stal v Negevské poušti v Izraeli při simulovaném dogfightu se čtyřmi A-4N Skyhawk, po srážce jeden explodoval a pilot se vystřelil (lépe řečeno byl vystřelen). Typ éra je F-15D #957. Případů podobného typu bylo i více.

A ještě originál vyprávění pilota:

"At some point I collided with one of the Skyhawks, at first I didn't realize it. I felt a big strike, and I thought we passed through the jet stream of one of the other aircraft. Before I could react, I saw the big fire ball created by the explosion of the Skyhawk.

The radio started to deliver calls saying that the Skyhawk pilot has ejected, and I understood that the fireball was the Skyhawk, that exploded, and the pilot was ejected automatically.

There was a tremendous fuel stream going out of my wing, and I understood it was badly damaged. The aircraft flew without control in a strange spiral. I reconnected the electric control to the control surfaces, and slowly gained control of the aircraft until I was straight and level again. It was clear to me that I had to eject. When I gained control I said : "Hey, wait, don't eject yet!" No warning light was on and the navigation computer worked as usual; (I just needed a warning light in my panel to indicate that I missed a wing...)." My instructor pilot ordered me to eject.

The wing is a fuel tank, and the fuel indicator showed 0.000 so I assumed that the jet stream sucked all the fuel out of the other tanks. However, I remembered that the valves operate only in one direction, so that I might have enough fuel to get to the nearest airfield and land. I worked like a machine, wasn't scared and didn't worry. All I knew was as long as the sucker flies, I'm gonna stay inside. I started to decrease the airspeed, but at that point one wing was not enough. So I went into a spin down and to the right. A second before I decided to eject, I pushed the throttle and lit the afterburner. I gained speed and thus got control of the aircraft again.

Next thing I did was lower the arresting hook. A few seconds later I touched the runway at 260 knots, about twice the recommended speed, and called the tower to erect the emergency recovery net. The hook was torn away from the fuselage because of the high speed, but I managed to stop 10 meters before the net. I turned back to shake the hand of my instructor, who had urged me to eject, and then I saw it for the first time - no wing !!!"
 
Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ