TAky přeju všem pilotům, aby to byl jenom polštářek proti tlačící sedačce. Ale s těmi 100m to není tak docela a vždycky pravda, konec konců ani s těmi 3 sekundami, protože:
1. dúležitá je dopředná rychlost. Je-li dopředná rychlost kolem 160 km/h, je první část balistické křivky spojena s jen malým klesáním a rychlost potřebná pro bezpečné otevření padáku je již dosažena. Pak lze padák otevřít bez čekání na pád, jen v dostatečné vzdálenosti od opuštěného stroje (to se snadno píše, že... ale znamená to, že když se vyvalíš a správně otevřeš padák z rychle letícího stroje v nízké výšce, padák se otevírá šikmo a používají to paragáni při vysazování v nízké výšce).
2. není třeba na padáku padat, důležité je, aby se otevřením dynamicky zbrzdila pádová rychlost na (snesitelných) 5-6m/s, nebo jakž-takž přežitelných 10-12 m/s. Na to stačí i jen pootevřený padák a proto má smysl ten padák mít a otvírat, když to je potřeba, i v menších výškách - a na výšku otevření prostě nekoukat, když je zle.
Přiznám se, že já sám jsem (možná, že jsem doktor) celkem alergickej na "starý Pány Piloty", který si ostentativně zapnou pásy v kabině přes nenavlíknutej padák a řeknou "mně to je jedno, to bych stejně nestihnul vodevřít!" - a na to koukaj žáčci a říkají si "to je borec, takovej taky jsednou budu!" - a bohužel se tak často skutečně vyvíjejí... |
|