No, já to nezkoušel, ale asi to není fáma, jak jsem psal výše:
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=162540&lan=0 - není to pravda vždycky -ale v pomalém kluzáku jo, protože na bezpečné otevření padáku je potřeba určitá rychlost (a je jedno, v jakém směru - horizontálně, svisle a při katapultáži třeba i nahoru).
V rozmezí určitých rychlostí (a každý padák to má někde napsané, i padáky mají neco jako letovou příručku, jen piloti o tom nevědí, paragáni jo) se vrchlík vymotá, šňůry vyškubnou z gumiček a padák otevře. Je-li rychlost moc velká, padák se otevře prudce, rychle zbrzdí, dynamický ráz je velký a urvou se šňůry (proto asi maj deky tu zpomalovací dečku, která při otevření klouže od vrchlíku dolů a tím a zpomaluje jeho rozbalení). Záchranný padák by měl být kontruován tak, aby zajistil dostatečně nízkou rychlost pádu i s pár urvanejma šňůrama, ale spolehnout na to asi nejde.
Na druhou stranu přiliš brzo otevřený padák (u pomalého letadla, nebo letadla, ze kterého se vystoupilo v pomalém režimu letu) se rozbalí jen částečně, plandá sbalený jako streamer (stuha) a zpomaluje pád tak akorát blbě, aby zpomalil to rozbalení, ale ne dost, aby si dotyčný chudák nenabil dršťku. Aby se rozbalení urychlilo, bývají tyto padáky vybaveny pružinovým výražným padáčkem, který vyskočí z rance po jeho otevření a táhne vrchlík ven.
No a ty tři vteřiny právě maj být na to, aby se padalo tou akurátní rychlostí,asi 90 km/h - bez ohledu na režim, při kterém se člověk z éra vykulí, protože při 90 se prej ten lajntuch rozbaluje nejoptimálněji. No, a věřte tomu  |
|