Presne tak. Prumyslova spionaz byla, je a bude. A bez ni bysme nebyli tak daleko jako dnes jsme...
Je ale naivni domnivat se, ze pokud jsou si dve letadla podobna, jde jednoznacne o zkopirovani predlohy. Vzhled letadla je totiz silne determinovan pozadovanymi parametry a technickou a technologickou urovni dane doby. Proste kdyz zadate dvoum od sebe izolovanym konstrukcnim kancelarim stejne pozadavky na letadlo v priblizne stejne dobe... oboum vyjdou podobna letadla
Ano, rusaci opisovali v mnohem... ale 154ka byl jejich samostatny projekt.
Co se tyce 144, nejsem si tak jisty kdo od koho opisoval. Urite bylo uzitecne ukrast projektovou dokumentaci toho druheho, protoze to jednak mohlo pomoci prekonat nektere technicke problemy, ktere zrovna danou stranu mohly pri vyvoji trapit, druhak to bylo potreba z hlediska celkoveho vyvoje leteckeho prumyslu, aby se nestalo, ze jedna strana te druhe "utece" nejakym smerem, coz by mohlo mit nedozirne dusledky v tehdejsi studene valce. Ale ono je jedno kdo to letadlo okopiroval, protoze uprimne jine letadlo nez podobne Concordu nebo 144ce ani vyvinout neslo. Proste neco co by vypadalo jinak, by v tehdejsi dobe rychlost zvuku prekrocit nedokazalo, takze to byla jen otazka casu.
Je to jako s evoluci. Dve konstrukci kancelare (savci a ryby) se pokusily vytvorit stredne velkeho zivocicha, ktery by se dokazal rychle pohybovat pod vodou. Obe prisly nakonec s velmi podobnym exemplarem: zralok a delfin, presto ze o nejakem opisovani se tu neda mluvit, protoze oba dva vzesli z uplne jine vetve. |
|